Canada, so very different from US...

Sooo, råkade ut för lite kamerastrul igår så jag tänker spara min beskrivning av själva fallen tills dess att jag fått tillgång till Jans bilder (typ imorgon). Anyway, vi knatade över bron in till USA (för att checka Robs pass, det fungerade!) vilket var en lite lätt märklig upplevelse. Proceduren startade med att vi gick igenom Kanadas passkontroll = idel glada miner & småprat. Därefter betalade vi 50 cent & fick tillåtelse att passera grindarna in till bron. Major köldchock. Jag höll på att dö. Har skrattat åt kanadensarnas tjat om vindtunnlar & köldfaktor - but no more! Huttrandes & skakandes stapplade vi så in till den amerikanska passkontrollen. Att påstå att deras bemötande är annorlunda mot Kanadas är väl ungefär detta århundrades största underdrift. Detta händer; ditt pass scannas, du får fylla i en lång 'deklaration' om dig själv (passnummer, kön, om du begått brott mot mänskligheten, varit allierad med nazister etc), de tar dina fingeravtryck & de fotar dig. Dessutom tvingas du betala $6 & så ställer de en mängd frågor. I detta läge är det förnuftigt att kräla i stoftet, inte bete sig som moi...

Passgubbe - What are you going to do in the US miss?
Moi - Hihi, look at the falls!
PG - Do you find that funny?
Moi - Oh, well, I just thought that it was rather obvious as I walked across the border...
PG - Don't try to be smart! Right!
Moi - Ehm, sorry?  

Lite lätt polisstat ja... Att ta sig tillbaka till Kanada är däremot en helt annan historia

Kanadensisk PG - Hi! I think that I saw you guys earlier, so it's fine, just walk through! Hope you liked the other side as well, have a nice day!

Kommentarer
Postat av: magnus

1984

2008-01-21 @ 02:15:20
Postat av: Ida

1984? Sorry, I'm lost...

2008-01-21 @ 19:50:17
Postat av: ML

Faktiskt... 1984. :)

2008-01-21 @ 23:10:18
Postat av: Ida

And still... Hur dum ar jag? Magnus, hjalp mig nu!

2008-01-21 @ 23:40:46
Postat av: Jo

Väldigt 1984. Ida: Orwells "framtidsscenario", Storebror ser dig!
Verkar iaf väldans trevliga i Kanada =)

2008-01-22 @ 14:47:51
Postat av: Ida

Oh, har bara last 'the animal farm'. KUNSKAPSGLAPP MAJOR! Nu kanner jag mig deppigt pantad...

Men du har ratt, kanadensare ar sjukt trevliga i jamforelse.

2008-01-22 @ 16:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0