Steven Spielberg...

Precis tillbaka från att ha undervisat på the ROM & idag var det dagen D, d som i dinosaurier (& ja, jag nördfnissar för mig själv just nu)! Måste ju erkänna att det är en helt enorm boost för självförtroendet att glida runt i utställningshallarna & vara den som folk vänder sig till för att ställa frågor! Anyway, rundturen slutade med att jag & Kevin (professorn) dissade Jurassic park... Ni vet Velociraptor? I verkligheten var de rätt tiny & de såg inte heller ut på det sättet utan Steven Spielberg har baserat dem på en dinosaurie som hette Deinonychus. Sooo, mr Spielberg råkade bara gilla namnet Velociraptor bättre... Ytterligare en liten komplikation...Deinonychus skulle bara ha nått dig upp till magen, medan de i filmen tittar dig i ögonen. Vilket innebär att Steven helt sonika har fuskat lite med storleken! However, en vecka efter att filmen kom ut hittades en raptor som de facto är i just den storleken - fast den heter Utahraptor. Så nu vet ni! :) 

Kommentarer
Postat av: Jo

Jag tackar jättemycket för den informationen, jag älskar faktafel i filmer (speciellt geologiska) =)

2008-03-28 @ 11:44:35
Postat av: Ida

Vad roligt att jag kunde gladja dig! :)

2008-03-28 @ 19:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0