Inte helt hundra...

Oki, har tillbringat delar av morgonen med att kika runt på olika sidor för att hitta info om vad skandinaviska rutter har för svårighetsgrad i jämförelse med nordamerikanska. Inte helt lätt & jag är inte absolut säker på om denna tabellen är den bästa, men det var den enda som involverade Norge så ni får helt enkelt hålla tillgodo. Jag har än så länge fixat de svåraste tiorna på gymmet, vilket i Norge alltså motsvaras av 6+. På led fixar jag 6or & utomhus 5+. Fast tycker ju att utomhus & inomhus skalorna är lite off. Klättrar jag en 5.0 utomhus motsvarar det ju INTE en 5.0 inomhus. I mean, inomhus finns ju inte ens det alternativet... So I don't know... 

Kommentarer
Postat av: sQ

Då klarnar det, har printat ut dem nu så att jag ska hålla koll på vad du har klættrat! Alla 5.nånting sa mig aldrig så mycket =)

Numera bouldrar vi mest, måste nog klættra lite mer topprep om sommaren ska gå bra...

Kram!

2009-04-22 @ 16:14:13
Postat av: Ida

Antar att ni använder det norska systemet, men vet du hur det fungerar i Sverige? Känner mig väldigt lost på det området måste jag ju erkänna - en sann kanadensare är jag när det kommer till klättring!

2009-04-22 @ 16:29:02
Postat av: sQ

Vi anvænder det norska, men det ær samma i norge och sverige! Så snarare skandinaviskt system.

2009-04-23 @ 12:38:35
Postat av: Ida

Oki, frågade nämligen runt lite & fick lite blandade svar - bla att vi skulle använda det franska...

2009-04-23 @ 15:35:21
Postat av: sQ

Som jag førstår det går man øver mer och mer på det franska, hittat tabell sv-fr graderingar

http://www.vertikalt.se/gradering.html

2009-04-23 @ 16:39:05
Postat av: Anonym

Oh, det var intressant att se! Tror att jag ska printa ut en fransk tabell över graderingar så att jag kan relatera bättre till era bedömningar i sommar. Även om jag tror att det blir kämpigt att tänka i de termerna!

2009-04-23 @ 17:21:56
Postat av: sQ

Haha, då förstår du att man sliter med att relatera till dina förklaringar om vilka rutter du klarat =)

2009-04-24 @ 20:22:20
Postat av: Ida

Ehum... jo men jag tänker att ni har blivit exponerade för dem i över ett års tid nu. Moi har ju noll & ingen erfarenhet av skandinaviska benämningar!

2009-04-25 @ 07:01:16
Postat av: Martin

Hehe... jag vet att det är lite krångligt... I Sverige har vi ju två graderingar. På bult (och innomhus) är det franskt och på trad är det den skandinaviska... Jag kan ju säga att jag leder en del femmor på trad så kanske du kan få en känsla... ;)



grades" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Climbinggrades är en bra sida med alla jämförelser...



Kul det ska bli till sommaren att klättra tillsammans igen!!!

2009-04-27 @ 10:25:57
Postat av: Ida

Oj hjälp vad knepigt! Men oki, då vet jag - franskt inne & sport & norskt på trad.



Ser fram emot sommaren så sjukt mkt! Nästan så att jag inte vill tänka på det, för då känns det alldeles för långt borta!

2009-04-28 @ 06:05:12
Postat av: sQ

Sen får ni ju planera klættrarresa till Norge tycker jag! ;) Hær finns ju många hundratals rutter bara i nærområdet - och så kan man ju øva sig att gå på slakklina http://www.youtube.com/watch?v=u7MerWuCYfw Hehe...

2009-05-05 @ 13:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0