Men en glad nyhet!

Oki, en trevlig sak hände idag. Jag hittade igen mitt renkött, det låg under Julias auberginer i grönsakslådan. Begriper inte vad det gjorde där, men det spelar mindre roll - jag är återförenat med min lilla Ötzi-bit. Vad mera att vara tacksam för... söta vänner som hör av sig från andra sidan Atlanten, handledarmöte som gick bra & nytt paket från Amazon. So, nu ska jag sätta mig med en kopp te & läsa om hur engelskspråkiga individer ska tackla Svensk grammatik - jepp, imorgon blir det till att undervisa i svenska igen. Några förslag på knepiga saker att uttala? Hitintills har 7 utan tvekan varit det största problemet. 

Kommentarer
Postat av: sQ

"Sche"-ljudet ær tydligen svårt (æven før norrmænnen), så førslag på hemlæxa:

"Sju sjøsjuka sjømæn på skeppet Shanghai skøljde sju skjortor i sjøn."

mwohaha

2009-04-22 @ 15:04:56
Postat av: Ida

Ahhahaha! Klockrent! Det kör vi på! Tänker att det kan betyda något i stil med "vad kostar det?".

2009-04-22 @ 15:36:19
Postat av: Jo

Men Sus, det är ju "Sju sjösjuka sjömän sköttes av sju sköterskor på det sjunkande skeppet Shanghai" =) Själv har jag inga bra förslag, fast Ydringer är kanske lite svårt. Linköping också =)

2009-04-22 @ 17:37:45
Postat av: Ida

Oj, nu när jag tänker efter så fick ju jag lära mig "Sju sjösjuka sjömän sköttes av sju sköna sjuksköterskor"... inget minne av något skepp! Sedan har vi ju också favoriten "sex laxar i en lax ask". Vad gäller Linköping så har ju jag svårt med det jag med! :) LiiiiiinKöping blir det lätt.

2009-04-22 @ 18:52:29
Postat av: sQ

Jo: Nej, mærk væl hur både min och idas variant ær mycket svårare att uttala æn din

=)



Ny mix (øverkurs):

"Sju sjøsjuka sjømæn på sjunkande skeppet Shanghai skøttes av sju skøna sjukskøterskor som skøljde sju skjortor i sjøn."



Østgøte ær ett bra ord (øschøtte - haha)



"Packa pappas kappsæck" ær ju kul men kanske inte så svårt rent uttalsmæssigt

2009-04-23 @ 16:51:10
Postat av: Ida

Med tanke på att de kör fast på sju så känns det ju som om vi är en bit ifrån överkursen i dagsläget. Sjutton visade sig också vara en stöttesten, liksom lite oväntat 20...

2009-04-23 @ 17:25:13
Postat av: sQ

20 är också sche ljudet... stackarna =)

2009-04-24 @ 20:20:03
Postat av: Ida

Jo, men det sägs ändå lite längre bak i munnen. Sju & sjutton tycker de bara låter som visselljud...

2009-04-25 @ 07:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0