Dagens länk...

Han är ju söt, men ibland ska man sluta gräva sin egen grav! Oh, jag kommer att reta honom i en hel evighet för detta! :)

TORONTO - For the first time, researchers have found a direct link between vitamin D deficiency and the risk of developing multiple sclerosis in people with a genetic predisposition for the disease.

The study by a team of Canadian and British researchers suggests that too little of the "sunlight vitamin" in a mother during pregnancy and a child's early years may boost the risk of that child developing MS later in life. The researchers found that vitamin D activates proteins that lock onto a segment of DNA next to a certain gene - called DRB1-1501 - which has been implicated in the development of MS. These proteins regulate what the gene does, in effect switching it on. If there is a lack of vitamin D in the body, the gene may not function properly.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hittade detta på nätet: "Fet fisk och mjölk men även vanligt solljus är en bra källa till D-vitamin. Om vi befinner oss i solljus, cirka 20 minuter per dag bildar kroppen automatiskt tillräcklig mängd D-vitamin. I solfattiga länder som tex Sverige, får vi i oss för lite vitamin D".

Därför ges småbarn (A)D-droppar och många mjölkprodukter berikas med D-vitamin här i Sverige. Samtidigt måste man ha i tanken att D-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppen. Detta i sin tur kan ge negativa effekter bl a på skelettet. Kolla om mjölkprodukter är berikad i Canada också. I s f blir de mer värt pengar. SISU är ingen anledning att äta något. Ut i vårsolen med laxmacka i korgen.

2009-02-10 @ 20:08:49
Postat av: Ida

Skratt! Jag får väl försöka dra ihop en picknick då! Tydligen är bröd & flingor också ofta berikade med D-vitamin (inte det bröd jag äter dock...), men jag ska kolla mjölken så fort jag kommer hem.



& AD-droppar, oh vad gott jag tyckte att det var när jag var liten!

2009-02-10 @ 20:30:53
Postat av: ma

Ditt samksinne i munnen har inte följt några normalkurvor, förutom vad gäller ärtor. Kram

2009-02-11 @ 16:52:11
Postat av: Ida

Tycker ju personligen att jag är rätt enkel när det gäller mat. Förutom ärtor äter jag i princip allt - enda underliga skulle väl kunna vara att jag tycker att allt är godare kallt.

2009-02-11 @ 19:04:02
Postat av: ma

Jag tänkte på att du har tidigt tyckt om "vuxenmat" som lax, lök och svamp t ex.

2009-02-11 @ 20:10:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0