Any idea?

Åt ju som sagt lunch med Jan idag & pga finansiella skäl går vi alltid till samma thai-ställe. Vilket inte bekymrar mig så där märkvärt, deras mat är nämligen helt galet god! Vad som däremot driver mig till vansinne är denna bilden som de har på väggen. Vem är mannen? Vad har han gjort för att förtjäna ett eget altare & varför offrar de frukt till honom (apelsiner idag)? Frågorna är många, svaren noll - moi tycker inte om den kombinationen.

So, någon som har någon ideé? Jag vänder mig främst, för att peka ut någon riktigt ordentligt, mot Jo & lillebror...

 


Kommentarer
Postat av: mgs

Tror fan det rör sig om Chulalongkorn (1853 - 1910), alltså den 5:e Raman eller den 5:e regenten i Chakridynastin. Han anses som Thailand (Siams) landsfader pga hans modernisering av landet, hans sociala och regeringsreformer samt att han lyckades stå emot koloniseringen av landet från både fransmännen och engelsmännen. Dessutom byggde han landets järnvägsnät och avskaffade slaveriet.



http://en.wikipedia.org/wiki/Chulalongkorn

http://www.ne.se/kort/chulalongkorn



(I min smak något glorifierat porträtt av mannen men jag är nästan säker på att det är honom de menar med tanke på hans bakgrund)

2009-03-14 @ 02:46:04
Postat av: Ida

Chulalongkorn? Du skämtar... hur mkt Don Rosa Kalle Anka är det inte över det! :)

2009-03-14 @ 04:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0