Skinkan...

Ett annat problem med att fixa jul här i Canada är julskinkan. I mean, hade jag av någon vansinnig anledning bestämt mig för att fira jul utan min familj på den tiden jag bodde i skåneland så hade ju förnödenheterna inte lagt något direkt krokben för mig. Julskinka? Nemas problemas, bara att knata till Willy´s eller ICA & köpa en färdigkokt. Griljeringen fixar man genom att surfa runt lite på Arlas hemsida & pang så står grisen klappad & klar på bordet. HÄR däremot... Nu har jag googlat "How to make a julskinka in Canada" & fått lära mig att köttet måste läggas in i saltlake minst 10 dagar innan jul. Sedan ska eländet kokas, ligga ännu ett dygn & sedan griljeras. Himla tur att jag kom på detta idag då. I annat fall hade det blivit färdigskivad skinka från charken. Inte så himla husligt & mysigt direkt. So, det är alltså dagens plan - hitta en grisaxel som jag kan förvandla till något ätbart...

Kommentarer
Postat av: ma

Grisaxel??? Den kan nog ligga i saltlake i 100 dagar utan att förvandlas till julskinka! Satsa på skinkan, den tjocka biten där bak i grisen.

Du är duktig, måste jag säga. Jag har aldrig gjort skinkan från början, och skulle inte ens komma på tanken. Därför önskar jag verkligen att du får en fin jul, för att du gör dit bästa, för att åstadkomma det. Hälsningar även från nassarna Totte, Wilma och Silly till Mammut och er!

PS: Så sött han och Elsa sov på soffan!

2010-12-14 @ 21:28:33
Postat av: Ida

Grisaxel var vad de sa på google, men jag tror att jag gör som du säger & kör på rumpan. :) Har varit full snöstorm hela dagen så det gick inte att ordna idag, så jag får köpa det i morgon istället.



Tack mamma. Jag tror att just det att jag verkligen jobbar för att det ska bli en fin jul gör massor. Inte bara för att saker & ting blir gjort utan för att man KÄNNER att man jobbat för det.



Ska hälsa lilla livet. Han är verkligen en helt underbar katt! Kram!

2010-12-15 @ 02:12:35
Postat av: Jo

Men har inte IKEA det? De brukar väl ha svenska basvaror o julskinka kring jul är väl om nåt en basvara?

2010-12-15 @ 11:56:48
Postat av: Jo

Hittade ett recept på rimmad skinka: http://receptfavoriter.se/recept/rimmad-skinka-julskinka.html

Hoppas att det hjälper =)

2010-12-15 @ 12:09:10
Postat av: Ida

Tack Jo, det lät faktiskt som ett bättre recept än det jag hade innan. Fast salpeter... Var får man tag på det? För GRÅ skinka känns ju så där lagom kul. Skinka finns inte på IKEA eftersom inköpschefen i Toronto är en, ursäkta ordvalet, elak bitch. Hon tar bara in MINIMUM av svenska varor & kör sedan billigt & all american. Hm, tror att jag måste kontakta de svenska damerna i styrelsen & be om råd. De måste ju veta vart man får tag på skinka!?

2010-12-15 @ 14:30:23
Postat av: Jo

Jag googlade rimmad skinka, fanns massor recept o tips =) Bra idé att fråga damerna, som sagt så borde de ju veta. Salpeter heter annars salpetre, nitre eller potassium nitre (enl. nordestedts ord). Kom ihåg att det inte ska vara syra, tror det blir fasligt fel då. Tycker du borde höra av dig till IKEA:s huvudkontor o klaga på bitchen, jag menar, julskinka om nåt borde de ju sälja vid jul. Piggham, Annas pepparkakor o Blossa glögg, det är julens basvaror.

2010-12-16 @ 12:05:04
Postat av: Ida

Haha! Jag ser framför mig hur skinkan ligger & bubblar & ryker i mina fina röda Margretebunkar! :) Jag tror att jag får köra på någon annan variant än att starta från scratch. Är ju i vilket fall inte två veckor kvar till jul så där har jag ju redan falerat. Vad gäller IKEA kärringen - vi köpte ett par flaskor julmust när vi var där förra gången & igår öppnade vi en av dem (julmustkyckling stod på menyn)... Ingen kolsyra. Ja, någon liten bubbla fanns det väl men det var om man ansträngde sig. Hade varnats innan för att den skulle vara lite avslagen här, men så illa? Neej, det sög faktiskt. Vad gäller klagomål så har det klagats i flera år - dock vet jag inte riktigt om det nått ända fram till huvudkontoret.

2010-12-16 @ 14:36:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0