Fjällräven Classic - fantastiskt upplägg...

Faktum är att om någon sagt "Ida - vill du göra om allt igen nu - du har två timmar på dig att packa väskan" så hade jag inte tvekat en sekund. Upplägget är så otroligt utmanande att man bara måste haka på! Hur långt orkar man egentligen vandra, hur långt orkar ens team-medlemmar, hur hårt kan man driva sig själv & varandra? Vad händer med psyket när man tvingas till att äta frystorkad mat på obestämd tid (åh, blå bands havregrynsgröt med äpple & kanel! 700 kalorier som jag älskar från första till sista tuggan! Jag är nog den enda FC-deltagaren som faktiskt gick upp i vikt under eventet), kissa utomhus, tvätta sig med våtservetter & bära med sig allt skräp i ziplockpåsar? Tja, antingen ger man upp eller så lär man sig en himla massa om sig själv! Fast utan Fjällräven & Svenska Turistföreningen hade vandringen inte varit på långa vägar lika angenäm. Vi börjar med att prisa Fjällräven - VILKEN ORGANISATION! Byte av personal med helikopter...


Underbar markpersonal, matdepåer på två ställen & överraskningsmat på vissa stationer. Alltså, den intransporterade pannkakan, grädden (!) & sylten på det femte stoppet var en av mina livs höjdpunkter. Slevade i mig fyra pannkakor med min spork & hade velat ha fyra till om det inte varit för att vi fortfarande hade mer än 20 km att gå den dagen. De följande timmarna var jag lyrisk - har inte ätit den typen av kompakta pannkakor sedan jag var 18 & slutade gymnasiet. Matnostalgi! Sedan vill jag hylla STF - har ni aldrig varit uppe i fjällvärlden & känner er tveksamma till konceptet tält - boka in er på deras fjällstationer. De är grymt trevliga & välordnade. Kebnekaise fjällstation är tex utrustad med bastu & en restaurang där man kan äta trerätters. Klagar man på bekvämligheten där är man faktiskt bara en sorglig människa.

Fast allra bäst tycker jag om stationen Alesjaure.

Vackrare ställe får man leta efter. Det ligger som en borg i det karga landskapet, omgivet av turkosskimrande vatten från glaciärerna.

Sedan var det också trevligt att anlända dit & inse att min packning minskat i vikt från 14 kilo till 12. Himla smidigt att jag erbjöd mig att bära med mig gruppens extramat - ju längre man går desto lättare blir ryggsäcken! Tillskillnad mot om man åker på att bära tältet - sucker!

Kommentarer
Postat av: ma

Vissa saker från vandringen saknar jag faktiskt mer än

jag kunde ana mig till; bl a att andas frisk luft dag och natt, hämta det rena dricksvattnet direkt från en fjällbäck, skåda utbudet av variationer i naturen och inte minst en handfull perfekt mogna hjorton när tröttheten är som värst. Enormt fina erfarenheter att bära med mig i ryggsäcken! Kram

2011-08-15 @ 18:55:18
Postat av: Ida

Med risk för att låta helt skadad, jag saknar det jättemycket! Visst, det var jobbit & tärde på en - men jag vill göra det igen - NU! Livet där ute i fjällmarken är så vackert & enkelt. Saknar speciellt bäckvattnet nu när jag tvingas dricka Torontovatten igen...



Kram!

2011-08-15 @ 19:44:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0