Yes, climbing can kill you - so can bacon

Jag läser om den senaste olyckan på Kebnekaise & blir nedstämd. Alltid när det händer sånna här saker VET jag att jag kommer att få höra kommentarer i stil med "Ja men de får skylla sig själva/om inte ens Göran Kropp klarade sig..." & "Herregud, nu slutar du väl med den här typen av aktiviteter?!"

Nu är det så här - saker & ting kan gå fel. Punkt slut. Du kan lätt sluta livet genom att bli överkörd på väg till ICA, bli lite för full på din Kretacharter & bryta nacken när du vinglar hem på kvällskvisten eller få en stöt av brödrosten under dina försök att pillra upp en fralla med hjälp av en gaffel. Saker & ting kan gå fel. Nu har jag ju ingen aning om hur duktiga de här killarna är, men klättrar man sju pitcher så är man ingen nybörjare - man har ett ganska bra hum om vad som kan gå fel. Däribland faran i lösa stenar - speciellt som det är svårt att gardera sig mot. Det enda som gäller här är att säkra ordentligt, vara extra försiktig på våren & lyssna & känna på berget. Ser något misstänksamt ut, knacka på stenen för att avgöra vittringsgrad. Ruckas något, välj något annat & informera din partner. Det är en risk, jag säger inte annat - men jag dör bra mycket hellre ute i naturen än av en fetklump som korkar igen artärerna medan jag står i duschen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0