En tomte, & en tomte till!

Allra första året farmor gav mig & Magnus en julkalender så var det en så pass stor grej att vår granntjej brukade komma över & övervaka paketöppnandet. Det här är jättelängesen, när Magnus bara var ett par år gammal, men jag minns det så väl. Rebecka, vår granne, var milt sagt lite materialistisk - så paketöppnandet kändes som en utvärdering. Var det något bra vi fått? Så det var ett litet nervöst moment iblandat i varje omslagspapper som revs bort. Skulle man få godkänt eller inte av Rebecka (alltså, här kan ni ju läsa in lite av statusen man hade i skolan - Rebecka var "cool", jag var utåtfött & tjock...)? Det här första året hade farmor slagit en massa små tomtar - sånna som man kunde hänga i granen - & det tog inte lång tid innan Rebecka dräpte till med "Men är det bara tomtar i alla paketen?". Efter det - tomteångest. Även för lillebror, som efter sin sjätte tomte förtvivlat utbrast "Neeej, inte en tomte till!". Det där fastnade, för det är ju så tokroligt - I-landsproblem på HÖGSTA nivå. Genom åren har vi skämtat om det hur många gånger som helst & de där små julgranstomtarna får mig fortfarande att le. So... När jag öppnade dagens paket kunde jag inte låta bli att skratta!

EN TOMTE!

&... EN TOMTE TILL!

Samt någon som har samma frisyr som Justin Bieber...

Kommentarer
Postat av: Matilda

Lyckligtvis inte föreläsaren, utan en annan elev. Frågan är ju dock varför inte föreläsaren satte ner foten när det i det närmaste blev personangrepp i föreläsningssalen... Föreläsaren = man, eleven = man. Surprise. Kom igen, jag bad om en mer reflekterad kunskapsproduktion och en problematisering utifrån ett annat (förslagsvis genusvetenskapligt, höh!) perspektiv och ska då stå ut med att bli ombedd att läsa en annan kurs för att det inte hör hemma i den. Det här ska vara på avancerad nivå och att problematisera från många olika perspektiv är inte en självklar del i alla kurser?!

2011-12-01 @ 20:32:10
URL: http://matildalovisa.blogspot.com
Postat av: Matilda

För övrig mycket besviken att mamma slutade med presentkalender för... ja, 10-15 år sedan!

2011-12-01 @ 20:32:49
URL: http://matildalovisa.blogspot.com
Postat av: Ida

Nej kan man inte hålla en civilicerad debatt så är det faktiskt föreläsarens ansvar att kliva in. Låter ju också enormt trångsynt att förespråka EN infallsvinkel... Men å andra sidan, om ens debattförmåga är så pass kass att man inte ens kan poängtera sin åsikt utan att svära så kanske man inte hör hemma i en avancerad kurs heller.



Vad gäller kalendern så sa jag till farmor att hon inte behövde göra den längre när jag flyttade hela vägen hit... är väldigt glad för att hon INTE lyssnade på mig, för oh vad glad den gör mig!

2011-12-01 @ 20:50:58
Postat av: Matilda

True story...



Haha, de där älskade far- och mormödrarna, främst mormor i mitt fall. Så himla ledsen över att jag inte har min bästa i livet längre.

2011-12-01 @ 22:33:22
URL: http://matildalovisa.blogspot.com
Postat av: Ida

Lärde aldrig känna mina morföräldrar eftersom de gick bort när jag var väldigt liten. Farmor & farfar har dock alltid varit världens klippor - helt fantastiska rakt igenom. Är också så otroligt ledsen för att farfar inte längre är med oss.

2011-12-01 @ 22:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0