Day 1 in Lake Placid...

Dagen började uruselt med fruktansvärt fattig hotellfrukost. Gud så deprimerande. Sedan blev det dock lite bättre - mycket pga av att vår fyra timmar långa snöskohajk innehöll ett gäng chickadees. Jag älskar verkligen dessa små tuffa dunbollar till fåglar!


Tanken var väl från början att härda ut lite längre än fyra timmar, men jäklar i min lilla låda vad det snöade & blåste - så jag måste erkänna att vi bangade lite. Det är liksom inte så kul när det är så kallt att man inte ens kan stanna för lunch eftersom det innebär att man riskerar att förfrysa sig alldeles. Nåja, om än kall så var platsen - Avalanche Lake - för vår lunch otroligt vacker!


Sedan åkte vi & kittade upp oss på en flaska vin, lite vettiga frukostsubstitut & så åt vi middag på hotellet mot bättre vetande. Alltså, när jag tycker att maten är för salt... ANYWAY, nu är det dags för vi & då är alla sånna där små förtretligheter bortglömda! So, lite vin i en plastkopp, en natts sömn & så tar vi nya tag imorgon!

Kommentarer
Postat av: ma

OK, jag blev nyfiken på Lake Placid och googlade på. Jag visste inte att den är så nära belägen Toronto. Naturen i nationalparken, där lilla byn finns, är som du beskriver otroligt vacker. Senaste OS byn anordnade var -80. Ett av de starkaste minnena från det OS, för oss nordbor, är nog Mietos minimala förlust på 5-milen mot Wassberg. E Heiden, USA, blev OS:s kung på skridskor och tog 5 gold!

Det är jätte kul att följa "dina spår" i kända trakter. Hoppas att vädret blir lite bättre så ni kan var ute. Kramar

2011-02-20 @ 09:10:57
Postat av: Ida

Det är faktiskt väldigt nära Toronto, kanske att vi kan åka hit för en helg nästa gång ni kommer & hälsar på. Själva byn är väldigt söt & det ska bli jättekul att gå & kolla lite i affärerna där imorgon.



Tack för informationen om Wassberg, det blir en bra liten anekdot att berätta under dagen - för visst var det han som erbjöd sig att dela guldet?

2011-02-20 @ 14:29:52
Postat av: ma

Det kan ha varit så, men pa och jag är inte helt säkra på det. Mieto erbjöds någon typ av heders-medalj, men han ville inte ta emot det.

Det skulle vara roligt att se Lake Placid. Enl infot är den en vacker liten by! Kram

2011-02-20 @ 19:19:41
Postat av: Ida

Försökte leta reda på info med hittade inget - däremot lärde jag mig att det blev en regeländring efter det loppet. Minsta marginal för att vinna ett skidlopp blev en tiondels sekund istället för en hundradels.

2011-02-22 @ 05:51:47
Postat av: ma

Ja, det sade pa också. Mieto råkade ursaka en annan regeländring också. Han och en tysk skidlöpare kom i mål ungefär samtidigt, Mieto med foten först över mållinjen och tysken med handen. Tysken vann, men efter det loppet beslutades det att det är foten först som gäller. Mieto var en "evig två", vilket måste vara syrt. Kram

2011-02-22 @ 20:48:39
Postat av: Ida

Nej men vad hemskt... Att förlora två lopp på sånna undantag! Hoppas han hade tur i kärlek istället!

2011-02-23 @ 01:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0