Fetmafällan - en kvinnofråga!

Ju mer jag tänker på att det nu finns cirka en halv miljard människor med fetma på jorden, ju mer upprörd blir jag. Allra mest kanske för att det faktiskt är fler kvinnor än män som lider av fetma. Anledningen till att jag känner så starkt för just detta är att det i många fall är just kvinnan som är ansvarig för maten i ett hem. Överviktiga kvinnor leder väldigt lätt till överviktiga barn, något jag finner oerhört oroande för folkhälsan i stort & väldigt sorgligt ur individens perspektiv.

Varför ser det då ut som det gör? Jag kan ju naturligtvis bara spekulera, har ju inte forskat i ämnet, men jag tror att det beror på en mängd olika faktorer som skiljer sig åt mellan olika länder. I utvecklingsländerna så tror jag att det helt enkelt har kommit in mer billig, lättproducerad, mat med dåligt näringsvärde. I & med att vi lever i en värld som blir mer & mer urbaniserad utsätts grupper som tidigare levt på självhushåll mer & mer för färdigproducerad mat. Stillasittande på fabriker, kolhydrater, hämmad insulinproduktion... Nedförsbacke. I-länderna dras också med problemet att grupper med mindre inkomst hänvisas till sämre matalternativ, något jag speciellt tror drabbar ensamstående mammor. Stressade liv, noll tid att vare sig tänka på näringsvärden eller laga nyttigt, blir väldigt lätt en hink kyckling från KFC. Speciellt som det är så mycket mat för så otroligt lite pengar. Sedan har vi jämställdheten... är det politiskt korrekt att säga att en kvinna ska lägga upp mindre mat på fatet än sin man? Inte riktigt va, två personer, lika mängd mat. Bullshit säger jag. Varken Paul eller jag ägnar oss åt tungt kroppsarbete men jag idrottar mer än honom. Ändå så kan han äta mer än jag. Ta gårdagen som exempel, utan att röra en fena kunde Paul äta över 2000 kalorier medan jag som gått på en timmes cardiogympa fick upp mitt tillåtna intag till just över 1900. Det krävs väl inget direkt geni för att räkna ut att jag inte kan äta lika mycket som Paul på en daglig basis. Ytterligare en faktor, jag tror att många i dagens samhälle är ensamma - ensamhet är en ypperlig grogrund för övervikt. Det är så mycket lättare att svulla lös när man är alldeles själv än om det finns människor runt om en. Sorgligt men sant.

Kommentarer
Postat av: ma

I Sverige har Socialstyrelsen vaknat och börjat informera, åtminstone åt oss i vården, om betydelsen av sunda levandsvanor. Det är det gamla receptet, att inte säga gammaldags; mat, motion, sömn, tobak, alkohol och återhållsamhet i sexuella relationer. M

2011-02-04 @ 21:35:20
Postat av: Ida

Tydligen är sömn & fetma också relaterat, de som sover mindre väger i regel mer samt har svårare att förlora den vikt de redan har. Ytterligare ett problem med det stressiga samhälle vi lever i.

2011-02-04 @ 21:54:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0