What a weird country...

Jag minns när jag var liten & sträckläste lilla huset på prärien, Anne på grönkulla & femgänget. Då & då hände nämligen något mycket märkligt, de fick lov från skolan för att det var för mycket snö. Född i Umeå, bott i Vilhelmina tills jag fyllde fem & sedan Lycksele fram till 19... ALDRIG EN DAG ledigt från skolan pga snö. Så vitt jag kan minnas har jag bara fått ledigt från skolan en enda gång, någon gång på högstadiet då det var minus 43 & vattnet frös i rören. Minns hur förundrad jag var över hela konceptet "snow-day", i vilka underliga sagoländer fungerade det på det sättet?

Nu kan jag ju rapportera att ett av de länderna heter Canada. Vi har fått 15 cm snö & två av UofTs tre campus har stängt. Inga klasser, inga labbförsök, zipp, noll & nada. Naturligtvis gäller detta inte St. George, där jag jobbar, så det är bara att bylta på sig & trava iväg i modden. Hoppas dock på att merparten av folket på avdelningen ska ha bangat. Det är så trevligt att vara där när man nästan är helt ensam. Lite så där som när man var liten & alla sportbegåvade ungar fick åka till Obola & spela innebandy medan de små tjockisarna var kvar på skolan. Jäklar i min lilla låda vad jag gillade de där dagarna, när ingen annan var där & vi alla rymdes vid ett litet bord i matsalen, vi fick välja hela havet stormar på gympan & lärarna ibland pressade in oss i någon liten fiat & drog till biblioteket för bokorgier följda av mjukglass på caféhörnan... Inte för att det direkt bjuds på galna jakter mellan plintar under folktomma dagar på institutionen... men den där exklusiva känslan finns ändå där & lurar i hörnen.

Kommentarer
Postat av: ma

Det är nog ett av i-landsproblemen att skrämma folk med väder och klimatkatastrofer. Den här vintern har vi hotats av att bli insnöade, bortblåsta och ihjälfrysta bl a, fast el-räkningarna tar nog priset. En varm kram!

2011-02-02 @ 21:20:02
Postat av: Ida

Ja jag har förstått att det pågår ett litet eluppror hemma i Sverige. Att folk måste lämna sina hus pga av att de inte har råd med elen?! Vedpanna & pellets kanske inte är så dumt ändå...

2011-02-02 @ 21:34:43
Postat av: Jo

Jag hade faktiskt en "snow-day" på högstadiet då det hade snöat en meter under natten och lärarna inte kunde ta sig till skolan. Det var jättekul =) Men 15cm känns ju inte direkt lika extremt som 100cm...

Puss!

2011-02-04 @ 16:21:52
Postat av: Ida

WOW - 100 cm! Då förstår jag faktiskt om man får en snow day, det är sjukt mycket. Det mesta jag upplevt var en jul när vi skulle åka upp till farmor & det snöade så mycket att vi inte kunde se mellan plogkäpparna klockan 2 på dagen. Snön forsade upp på rutorna när vi körde & hade det inte varit för att vi tillslut körde ikapp en plogbil som vi låg efter under resten av vägen hade det nog blivit väldigt stressig...



Puss!

2011-02-04 @ 17:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0