Garlic Mustard...

Så, nu har jag plockat ogräs! Garlic Mustard för att vara mer specifik. Men inte i min egen trädgård, nej det har jag ju min lille Portugisiske trädgårdsmästare till. Nope, jag var nere i parken istället. För så här ligger det till, garlic mustard kom till Canada från Europa 1860 & har sedan dess blivit ett enormt gissel. De förökar sig snabbt, tränger bort inhemska blommor & utsöndrar kemikalier som alla möjliga olika livsformer inte riktigt pallar med. Hjortar, fjärilar, lönnar, salamandrar... you name it. Andra negativa effekter, tja - kor som äter gm producerar mjölk som smakar vitlök. Yum.


Själv rycker jag garlic mustard av två anledningar. 1) De hotar sockerlönnen & därmed Canadas lönnsirapsproduktion & Pauls mentala stabilitet. Paul älskar verkligen lönnsirap & det tycker jag att han ska få fortsätta med. 2) Gratis pynt till huset, för de är himla fina trots allt. Tursamt nog luktar de varesig vitlök eller senap - hade de gjort det hade jag kanske inte varit lika pigg med att släpa in stora lass i både vardags- & sovrum.

Kommentarer
Postat av: ma

Jag har aldrig hört om eller sett detta ogräs. Var i Europa växer den?

2011-05-16 @ 21:11:08
Postat av: Ida

Så här står det om man söker på Garlic Mustard:



"Garlic mustard is native to Europe and is found from England east to Czechoslovakia and from Sweden and Germany south to Italy."



Problemet är dock att det inte har några naturliga "fiender" här i nordamerika + att de kemikalier de sänder ut tydligen är extra effektiva här.



Paul & jag tillbringade nästan en timme med att ansa i parken igår. Det är faktiskt himla kul, man får resultat så snabbt!

2011-05-16 @ 21:57:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0