Valdag i bananrepubliken!

Nejmen, jag glömde ju - det är valdag här i låtsasdemokratin Canada. Så här ligger det nämligen till, varje individ (låt säga Paul) har en röst. Paul kan bara lägga den rösten på en person som representerar ett visst parti i den stadsdel där vi bor. Så det spelar ingen roll om han inte gillar personen i fråga, vill han rösta på ett specifikt parti så måste han rösta för den individen i vilket fall. När han väl lagt sin röst är det bara att hoppas att den politikern vinner en majoritet i vårt område. För händer inte det så är hans röst bortkastad - endast den person som får flest röster i ett distrikt får en post. Vilket i sig förklarar varför Canada traditionellt sett bara har tre partier. För om man implementerar samma tänk i Sverige så hade vi nog bara slutat upp med två partier, antingen är ett bostadsmråde överväldigande moderat eller sosse. Inte sjutton hade Villaryd eller Norrafäladen fått en majoriet av kristdemokrat eller miljöpartiröster... Anyway, det här innebär tex att "The Green Party", som fick 8% av befolkningens röster i förra valet, inte har någon plats i parlamentet - helt enkelt för de lyckade inte vinna något enskilt distrikt. Och den mina vänner, det kallar jag för en LÅTSASDEMOKRATI!

Kommentarer
Postat av: ma

Nej, är det sant!

2011-05-03 @ 21:52:58
Postat av: Ida

Japp det är sant! Kanske allra bäst, har man inte en plats i parlamentet sedan tidigare får man heller inte vara med i någon av de debatter som sänds innan valet... ?! Folk kan gnälla bäst de vill på hur hemskt det var att sverigedemokraterna fick vara med i de offentliga debatterna innan vårt val, men jag måste ju säga att jag föredrar den metoden framför hur de sköter saker & ting här!

2011-05-03 @ 23:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0