It's a lot of baby socks right now...

Med en månad kvar till SWEAs julmarknad är det läge att dra upp produktionen lite. Jag satsar på att få klart ett par per dag. Mer än så går inte utan att jag måste försaka både PhD-studier, Paul & katt. Så bästa scenariot är att jag har mellan 30-40 par klara innan den 20 november. Sedan jag fick oki på att sälja mina små booties har jag ångestat över priset. Vad kan man egentligen ta betalt? Så nu frågar jag er - hade $20 varit rimligt? Garnkostnaden ligger på $10 per par eftersom jag bara använder merinoull eller merino/cashmir-blandningar. Eftersom SWEA tar 10% av vinsten så innebär det att $8 per par går rakt till bröstcancerforskningen. Då är väl inte $20 (cirka 130kr) helt orimligt, eller?


Åh vad jag är kass på sånna här saker - det känns liksom lite hybris att ta betalt för något när man inte är ett proffs på vad man gör. Som när jag var 18 & gav pianolektioner för 20kr timmen bara för att jag tyckte att det var så vansinnigt pinsamt att ta betalt över huvud taget... 20 kr timmen - I mean, man tjänar ta mig tusan mer på att plocka lingon!

Man får ju konstatera att jag verkligen brinner för bröstcancerforskningen, för i annat fall hade jag aldrig utsatt mig för potentiell konsumentkritik/försäljningsfiasko. Kommer att ligga under ett bord i fosterställning under julmarknaden & bara BE TILL GUDARNA att jag åtminstonde säljer ett litet par...

Kommentarer
Postat av: ma

Du har hög kvalitet på garnet och tillverkningen av bootsen. Kolla tvättkvaliteten, allergirisken och ev något annat på garnet (barnarbete) och lägg den informationen fram på bordet bredvid sockorna vid försäljningen. Eftersom 10% går till bröstcancer-forskningen kan du lägga priset på 130kr. Behöver du stå och sälja dem själv eller ensam? M

2011-10-20 @ 20:41:14
Postat av: Ida

10% går till SWEAs stipendiefond, 40% går till bröstcancerforskningen. Så det är cirka 50 kronor per par. De går att tvätta i 30 grader men är kanske inte helt hundra allergivänliga... bor ju tillsammans med hårbollen Mammut...



Säljer dem inte själv eftersom jag basar för köket, så de säljs istället av de som är ansvariga för hantverksavdelningen.

2011-10-20 @ 21:08:37
Postat av: ma

Prova då med 130kr. Om inte ett enda par är såld efter halva dagen sänk priset, men försök att täcka kostnaderna först och främst för materialet och även för handarbetet.

Går det att virka pyttesmå miniboots som man kan ha som smycken i ett band eller prydnadsgrej? M

2011-10-20 @ 22:22:36
Postat av: Ida

Jag tänker inte säljer dem med förlust, då behåller jag dem hellre & hoppas på att Magnus får fyrlingar en vacker dag. :)



Jag har lite andra planer också på saker jag hade kunnat virka & sälja för att dra in pengar till bröstcancerforskningen, men det får bli efter julmarknaden.

2011-10-20 @ 22:28:56
Postat av: ma

Nej, det blir för mycket för fammo och faffa!

Visst har du varit med på "prebabyträffar" och kanske fått lite kläm på hur lätt börsan öppnas för de smås skull.

2011-10-20 @ 22:48:58
Postat av: Ida

Hahaha! Kan du tänka dig pappas min?! Helt ärligt, om Magnus hade droppat en sån bomb kan jag bara tänka mig en enda reaktion från pappa "åh fy fan"!



Men visst, folk har himla lätt för att spendera pengar på saker till barn. Bara osäker på om det även gäller för handarbete.

2011-10-20 @ 22:52:04
Postat av: Ann

Jag tycker också du ska försöka med 130 spänn.

Jag tror på det erfetrsom de är söta också och då faller ju folk för det med och bara måste ha till sina små

2011-10-21 @ 08:34:53
Postat av: Ida

Farmor tyckte också att jag skulle försöka med det priset, så jag tror jag kör på det & får jag inget sålt första dagen så kan jag kanske sänka priset lite dag två.

2011-10-21 @ 12:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0