12 December!

Lika självskriven som glöggen är hemma i sverige är "eggnog" här. Jag tycker att det är gott, men många gånger baxnar jag lite över mängden grädde... så vi kör på en nyttigare variant!

Blanda 3.5 dl mjölk med rivet citronskal i en gryta. Klyv en vaniljstång på hälften & skrapa ut fröna, tillsätt både frön & stång till mjölkblandningen. Värm mjölken tills den börjar sjuda. Vispa upp 2 ägg + en gula tillsammans med 0.8 dl socker & en tsk majzena i en stor skål. Häll gradvis ner den varma mjölken i äggblandningen medan du vispar konstant. Häll sedan tillbaka hela blandningen i kastrullen. Värm i cirka 8 minuter tills blandningen börjar tjockna, rör konstant så att det inte fastnar i botten. Tag kastrullen från plattan, tillsätt 1.2 dl kall mjölk & kyl blandningen. Avlägsna vaniljstången innan servering & garnera med lite muskotnöt.

Kommentarer
Postat av: Trillingnöten

Jag älskar egg nog, men som sagt, grädden är ganska avtändande. Detta ska jag testa i år!! Tack för tipset!

Svar: Åh vad glad jag blir att du tyckte att det var ett bra tips! Själv är jag van vid low fat, så jag tycker personligen att det blir godare så här än med alla feta varianter.
Ida

2012-12-13 @ 02:08:15
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0