Otippad forskning...

Hm... vet inte riktigt hur det kom sig, men idag ägnar jag mig åt att forska lite på ämnet orkidéer. Jag har precis insett att de i princip inte finns bevarade som fossiler eftersom de inte blommar frekvent. Däremot har man hittat orkidéepollen på ryggen av ett litet bi från krita. Det gör att man i sin tur kan rekonstruera hur ståndarna varit placerade i sagda orkidée. Väldigt intressant. Om man är en total nörd, tack & hej på den. What else... Jo - jag har fått för mig att jag måste baka något vaniljbaserat med enda kriteriet att resultatet blir helt skandalöst gott. Vanilj kommer nämligen från frökapslarna från orkidéen Vanilla planifolia. Fast någon sån har vi dessvärre inte i huset - bara ett gäng Phalaenopsis, som ju är grymt fina i sig men inte direkt genererar något ätbart.

Inte ens lite underlag för ayuveda medicin har jag lyckats klämma ur dem... för det viste ni va, att orkidéer är grymt bra för allt från impotens till mensverk till gasig mage. Oh, & anthrax. So, bummer - jag kände ju att lite preventiv självmedicinering för anthrax hade toppat den här dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0