Inaktivitet...

Jag läser att ungefär 35% av Canadas vuxna befolkning är inaktiva, de rör alltså inte ens på sig 2.5 timmar per vecka (30min*5). Men vad värre är, samma siffra i Sverige ligger på mer än 40%. Jag dör lite själsligt. Herregud - 2.5 timma, det är ju absolut ingenting... Jag tänker på fetmarelaterade sjukdommar & ryser, men ännu mer tänker jag på vilka begränsade liv folk lever. Jag minns sista sommaren som tjock. Jag hade precis fyllt 18 & farmor tog med mig & lillebror till Cypern som födelsedagspresent. En vecka var vi där om jag minns rätt, en vecka då jag satt & läste i skuggan på balkongen eller möjligtvis i en solstol vid poolen - iklädd t-shirt & shorts. Jag mådde så dåligt över min övervikt att jag inte tog av mig till baddräkt en enda gång. Att var ute & promenera var bara på agendan när det blivit mörkt & svalt ute & enda anledningen att jag knatade runt då var väl för att jag var på jakt efter något med sås att äta.
 
Jag blir på riktigt mörkrädd när jag ser den här typen av siffror, får Wall-E vibbar. Motion är så oerhört viktigt. I vilken form man nu själv orkar & klarar av - men man måste röra på sig! Vet man med sig att man ligger på gränsen till att vara inaktiv så tycker jag att man är skyldig sig själv att sätta sig ner & fundera igenom vad man egentligen lägger sin tid på. Vad är så himla viktigt att man inte kan få in 5 pass om 30 min per vecka?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0