Däckad - matkoma en masse...

Säga vad man vill om nordamerikanska våfflor - men fjäderlätta är de ju inte precis. Åt tre stycken, vilket är nytt rekord för mig, & nu ligger jag i soffan & småkvider. Fast äter man våfflor 2-3 gånger per år... tja, då får man väl göra det ordentligt när man ändå håller på!


Dagens version innehöll både frysta blåbär & pekannötter - men de nådde inte hela vägen fram till mitt favoritrecept. So, i fall att ni känner för att tåta ihop en riktigt nordamerikansk frukost någon dag - här kommer ett höjdarrecept!

Blanda 250 ml (1 cup) fullkornsmjöl med 125 ml (0.5 cups) mjöl, 125 ml (0.5 cups) havregryn, 1 tsk bakpulver, 1 tsk natriumbikarbonat & 0.5 tsk salt. Vispa upp 2 ägg, rör ner 250 ml (1 cup) mjölk, 2 msk lönnsirap, 1 tsk vaniljsocker/extrakt, 6 msk smält smör, 2 msk matolja, 250 ml (1 cup) 0% yoghurt & 125 ml (0.5 cups) hackade nötter. Blanda allt till en klumpfri smet & låt vila i cirka 5 min. Värm våffeljärnet undertiden. Här kommer de med olika värmenivåer... jag värmer mitt till trean (medelvärme), men kommer i ärlighetens namn inte ihåg hur svenska järn fungerar - kan man kontrollera temperaturen? Grädda cirka 125 ml (0.5 cups) smet åt gången - vilket räcker till cirka 9 frasiga våfflor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0