Paul has a new favourite...

Vår vän Helen fyllde 40 igår & det var vi ju tvugna att fira! Eftersom Helen är lite bohemisk av sig så gällde "kom när ni kommer & vill ni ta med något så sure". Så efter att Paul & jag snurrat runt i stan & hämtat upp porslin, shoppat lite kläder (Paul har nya byxor nu & jag en ny laddning marinblått) stressade vi hem för att baka liten kaka. Drog ut alla ingredienser & sprang sedan upp i duschen medan smöret mjuknade. Sedan ner igen & så blev det en laddning av Pauls favoritkakor samt en helt ny version av peanutbutter cookies.


Föll för att de liknade hallongrottor så mycket... en av mina favoritkakor back in the fat days.

Väldigt enkla att svänga ihop & hela huset luktade lite bakhimmel efter att de gräddats! Ifall att någon vill prova:

Värm ugnen till 177 grader. Blanda sedan 3 dl vetemjöl med 1/2 tsk var av natriumbikarbonat, bakpulver & salt. Ställ undan de torra ingredienserna, ta fram en ny bunke & rör ihop 1.8 dl jordnötssmör med 113g smör, 0.75 dl strösocker & 0.75 dl farinsocker. Knäck ner ett stort ägg & tillsätt 1 tsk vaniljextrakt. Blanda, blanda, blanda. Vispa sedan ner de torra ingrediensera, forma små kulor av degen & rulla dem i strösocker. Placera kulorna på en plåt med bakplåtspapper (gud... heter det så? Hjärnsläpp på svenskan där...) & grädda i tio minuter. Plocka ut plåten & tryck ett hål i varje kaka med något lämpligt verktyg. Ställ in i ugnen ytterligare 6 minuter. Plocka ut igen & skeda ner lite valfri sylt i varje hål. Grädda en minut till. Förklara för pojkvän att han INTE får äta alla kakor.


Kommentarer
Postat av: Jo

Låter gott och ja, det heter bakplåtspapper =)



Kram!

2012-03-04 @ 18:50:49
Postat av: Ida

Tack Jo för att du så ofta hjälper mig när min svenska tryter! Kram!

2012-03-05 @ 05:21:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0