Min farmor...

Jag måste få skryta lite - över min fina farmor som varit med i Landet Runt (klippet med farmor startar cirka 9 minuter in i programmet)! För att hon är så himla duktig & fortfarande går i skolan fastän hon är 84 år gammal. E-matte räknar hon, det är längre än vad jag tog mig kan jag tala om. Jag kom till D-matten sen fick jag nog, men inte farmor! Jag har sagt det tidigare, men jag säger det igen - min farmor är fenomenal!

Sen lärde jag mig en annan sak från Landet Runt, ett av de första klipp som visades var nämligen från världens längsta linbana som inte ligger allför många mil ifrån vart jag växte upp. Linbaneturen slutar i Mensträsk & under hela min uppväxt så föll liksom hakan ner till knäna varje gång man åkte förbi det stället... för HUR kan man döpa en by till något sånt?! Jag tänkte mig något liknande träsket i sagan om ringen, fast med... ehum, innehåll som var obehagligt på ett helt annat sätt. Inte ens när man tänker på att träsk är ett gammalt namn för sjö blev det bra - menssjö... ick! Men så, i & med Landet Runt, fick jag lära mig att det är ett gammalt samenamn som betyder "den nyfödda renkalvens sjö" & då blev det helt plötsligt lite lättare att ta namnet. Även om jag nu är grymt lycklig för att mamma & pappa valde att bosätta sig i Lycksele istället...

Kommentarer
Postat av: Matilda

KrutFarmor! Heja Astrid!

2012-05-15 @ 09:41:36
URL: http://matildalovisa.blogspot.com
Postat av: Ida

Det roliga är att två pensionärer har sökt till farmors skola sedan programmet sändes!

2012-05-15 @ 15:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0