More cookies for the vegans...

Som ni kanske minns så är en av tjejerna på Pauls kontor vegan, så varje gång jag får en beställning från dem skickar jag med något som även hon kan äta. Det är ju lite meckigt, men samtidigt kul att testa helt nya recept! Många av dem kan man dessutom modifiera till vanliga recept om man vill, bara att byta ut mandelmjölken till vanlig mjölk & så vidare... Idag fick Paul med sig en sats Caramel Pecan Bars.

Det ser väl kanske inte riktigt lika tjusig ut som tårtan... men jag tänker att man kanske är van vid det som vegan... Allt som jag sett med tofu har i alla fall sett ut som om det redan tuggats en gång, så jag tänker att det här i alla fall är bättre än det. Anyway, i fall att man vill prova så kommer receptet här - & som sagt, det går att byta ut ingredienser mot sånt som inte är vegananpassat.

Sätt ugnen på 177 grader. Klä in en 32.5 x 23cm ungsfast form med aluminiumfolie & spraya olja på insidan. Blanda 4.7 dl (2 cups) vetemjöl med 0.8 dl (0.33 cups) farinsocker, 0.25 tsk kanel, 0.25 tsk bakpulver & en stor nypa salt. Tillsätt 1.8 dl (0.75 cups) halvsmält margarin (här väljer man en veganversion om man känner för det) & hacka ihop blandningen till en grynig massa. Pressa ner blandningen i formen, tryck till noga & se till att degen klär hela botten. Grädda i cirka 10 minuter tills degen precis börjat få lite färg. Tag ut & ställ åt sidan. Blanda sedan 3 msk majsstärkelse med 0.8 dl (0.33 cups) mandelmjölk/mjölk, 3.5 dl (1.5 cups) farinsocker, 1.6 dl (0.66 cups) sirap (jag använde mörk ris-sirap, men det går säkert bra att använda lönnsirap eller vanlig baksirap också), 2 msk smält margaring & 2 tsk flytande vanilj. Grädda i cirka 30 minuter, låt svalna på galler & låt kyl sedan ner kakan minst två timmar i kylskåp, låt den helst stå kvar över natten. Lyft sedan försiktigt ut hela kakan ur formen, tag bort aluminiumfolien & skär i rutor med en tungur knivur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0