Once up on a time I was captured...

Min vikthistoria började för cirka 20 år sedan. För jag var åtta år gammal första gången som jag insåg att jag var lite småtjock, lite rultig. Jag gillade kakor & jag tyckte inte om att röra på mig & så rullade det på. Kilo på kilo på kilo. Jag valdes sist på gympan men tröstade mig med att jag inte var tjockast i klassen, näst tjockast förvisso, men det kunde ha varit värre. Sen blev det jobbigare att bära, jag började känna mig så obekväm i mig själv. Det kändes som om jag tappat bort mig innanför alla de där valkarna & min ork ebbade ut i intet. Minns när mamma, lillebror & jag åkte till Versuvio & jag förklarade att jag inte var intresserad av att gå till toppen, när sanningen var att jag helt enkelt inte orkade. Ett par ångestfyllda minuter stod jag ensam kvar & såg ma & bror försvinna uppåt innan jag högröd i ansiktet började kämpa mig uppåt efter dem. Jag tog mig upp, men från det ögonblicket kändes det som om jag var fångad i min egen kropp & jag hatade mig själv när jag inte kunde stoppa mig själv från att vräka i mig ett helt paket Annas Pepparkakor med 1 liter mjölk till (jo men jag gjorde sånna sjuka saker). Jag passerade 80 kilos strecket & ångesten var monumental. Vändningen kom när jag var 18 år & fick en biljett till Stockholm & Alfred Nobels 100års jubileum. Från att jag fick beskedet i september, till december, förlorade jag 7 kilo enbart på att sluta äta kakor/godis/chips. Sen började jag träna & gick ner ytterligare 9 kilo till vårbalen i maj & jag var så glad! Sjuk mest hela tiden, för mitt imunsystem klappade ihop totalt den där våren, men glad. Fram tills frågorna började komma, var jag sjuk? Det var som om att det inte var ok för en 18 årig tjej att själv lägga om sin livsstil på det sätt jag gjorde. Alla trodde att jag led av anorexia eller kanske bullemi... oklart vad, men något var det helt säkert! Släktingar frågade, lärare frågade, kompisar frågade & den där glädjen... ja, den pös ur mig som luften ur Nasses ballong. Faktum är att jag i princip började betrakta mig själv som just sjuk, försökte anpassa mig till någon av sjukdomsbilderna - men det fungerade inte alls & helt plötsligt kände jag mig mer vilsen än någonsin. Kanske speciellt som jag flyttade hemifrån i samma veva. Satt där i en liten solbeströdd etta i Höör & funderade på vad som skulle komma härnäst. Det blev någon slags mix: dagar då jag vräkte i mig knäckebröd, äpplen & allt som fanns hemma tills jag tuppade av av utmattning - till att bo på gymmet 6 dagar i veckan. Totala extremer. Sen kom havregrynsgrötsperioden. Snöade liksom totalt in på just havregrynsgröt. Var så himla ledsen över mitt ex under den perioden & havregrynsgröt kändes som en varm tröstande filt. Bara det att det inte innehåller så där jättemycket kalorier... så jag landade en jul hemma hos ma & pa, tog en bastu första kvällen, kom ut - tittade mig i badrumsspegeln & såg... en slickepot. Runt huvud, pinnsmal kropp, & jag ställde mig på vågen & den visade 49 kilo. Så jag insåg att jag skulle behöva äta upp mig, vilket ledde till mer knäckebrödsorgier - som totalt eskallerade när jag flyttade hit till Toronto & kände mig ensammast i hela världen. Tills dess att jag insåg att mitt matberoende återigen hade kontrollen & att jag troligtvis led av en lätt släng av Binge Eating Disorder (BED). Så, jag gjorde som jag gjorde när jag var 18 - slutade cold turkey. Vände ryggen åt mitt tidigare beteende & bara bestämde mig för att då var då & nu var nu & att det var dags att leva på ett annat sätt. Så, jag tänkte igenom mitt förhållande till mat ännu en gång & insåg att jag behövde lära mig mer om vad jag äter - vitaminer, nyttiga fetter, järn... inte bara stirra mig blind på kalorier. Idag får jag fortfarande höra att jag har en "för strikt attityd till mat & att det kan vara farligt", men jag skakar av mig den typen av kommentarer. Jag ser på det så här, i tio år åt jag som om jag åt för två - allt jag ville & inga hämningar. Sen insåg jag vad det gjorde med min kropp, min ork & min glädje & jag gjorde mitt bästa för att ändra på det beteendet. Det tog ett litet tag, tio år till för att vara exakt, för att ta mig till där jag är idag. En person som känner att jag definitivt kan lära mig mer om mig själv, mitt förhållande till mat, nyttig mat... men en person som inte behöver lyssna på korpar som kraxar - för jag känner mig själv nu & jag har lärt mig så pass mycket om andra människor också genom åren att jag inser att en annans persons åsikt inte behöver röra mig i ryggen om jag anser att de saknar perspektiv.

& med det sagt så känns det himla skönt - som om jag har brottats med just mina demoner & vunnit. Vunnit något så totalt & segern, den smakar sötast!

 


Kommentarer
Postat av: Aleka

De är imponerande att du, helt på egen hand dessutom, kunde vända de där. Speciellt som du haft problemet sen du var liten.



Känner som sagt igen mig i ät beteendet. Jag pendlar mellan 63-70 ungefär när jag äter extremt och när jag "skärper mig", vilket båda är inom normalvikt till mina 173 cm. Men de är ju ett konstant dåligt samvete när jag äter för mycket och jag känner ju själv att tankarna på mat/godis/cola vs träning/nyttigt/snygg kropp tar upp alldeles för mycket av min tid.



Hoppas att jag någon dag kan hitta styrkan att ta kontrollen.



Sen måste jag säga igen att de är otroligt tråkigt att höra folks attityd och kommentarer. Både nu och då. Men jag som hänger på familjeliv ser beteendet heeela tiden på "mat och tränings" delen i forumet.

2012-05-18 @ 07:39:08
URL: http://swedishingreece.blospot.com
Postat av: Ida

Att jag fixade det då tycker jag nu är helt fantastiskt, var så "oformad" som människa när jag var arton, så jag känner mig så stolt över att jag vände allt helt själv!



Självklart pendlar jag fortfarande också mellan nyttiga & mindre onyttiga dagar, men jag har så mycket mer kontroll nu. Känner jag att jag vill hålla lite extra koll loggar jag dessutom allt med hjälp av



http://caloriecount.about.com



Jättebra hjälp om man har ett specifikt mål, som i mitt fall - att slimma till mig lite inför förlovningsfesten/brudklänningsprovandet. Fast allra bäst är att man har koll på hur mycket järn, kalium etc man får i sig. Kanske något du hade kunnat testa?



Gällande kommentarer, åh så mycket sura miner jag fått ta genom åren. Folk ser det ibland som en personlig förolämpning när jag inte vill äta deras bullar eller står över kaka vid jobbfikan. Det tog ett tag, men nu har jag lärt mig att ignorera den typen av människor - de ger mig ändå ingenting. Sen kan jag tänka mig att det blir etter värre på internet där folk kan vara mer anonyma!

2012-05-18 @ 15:15:52
Postat av: Camilla

Vilken resa! Så stark resa, många känslor på vägen.



Jag tycker du är stark som säger nej till kakor och andra onyttigheter vid fika mm. Och att du skiter i vad andra säger. Heja dig!

2012-05-18 @ 19:36:45
URL: http://fullfarrmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Ida

Ja det har varit upp & ner, men så länge man lär sig något nytt så går det frammåt! En sak är helt säker, får jag barn någon dag så vill jag lära den från start att man inte behöver oroa sig så mycket för vad andra säger!

2012-05-18 @ 20:29:49
Postat av: Camilla

Att lära sig nya saker gör gott för den personliga utveckling :)



Ja, det är min filosofi med , att barnen ska få växa upp med en bra tilltro på sig själva.

2012-05-18 @ 21:28:37
URL: http://fullfarrmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag är helt beroende av att lära mig nya saker, känner mig helt instängd om jag bara måste göra samma-samma hela tiden. Älskar att lära mig nya saker - världens kick när man känner att man bemästrar något!



2012-05-18 @ 21:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0