Tårtkavalkad!

Nu blir det tårtkavalkad! Steg upp halv sju imorse & satte igång med att tillverka chokladkräm så att jag skulle kunna spackla det sista lagret på tårtan.

Eftersom jag trodde att jag hade ont om tid spritsade jag en rand små stjärnor längsmed botten, absolut lättaste dekorationen att få till. Man bara duttar dit små kluttar av någorlunda samma storlek med hjälp av en spritstipp med taggar. Sen "klistrade" jag fast sockerblommorna med lite mer glasyr & tänkte att det fick vara klart.

Fast så var Paul fortfarande kvar i duschen, så då pillrade jag även dit en liten strösselkant. Små, små, sockerpärlor som jag satte fast en efter en med hjälp av en pincett.

& så spritsade jag dit ett gäng rosa blomblad. Fast de blev så där, tycker nämligen att det är svårt att få till spetsarna på bladen.

Summa summarum, gillar utförandet på den här versionen bättre än den förra. Även om den tidigare tårtan kändes mer svensk rent utseendemässigt. Insidan av denna är dock mer svensk skulle jag säga eftersom jag varvade hallonmousse med vaniljkräm den här gången. Känns väldigt mycket som alla födelsedagstårtor man vuxit upp med! & jo, det är viktigt för mig att tårtorna känns som svenska tårtor. Jag må få min utbildning här i Canada, men jag vill helst hålla mig borta från alla deras smörkrämstyngda versioner.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du är så duktig, så roligt att följa och får se din utveckling :)



Tårtan ser så mumsig ut!

2012-05-18 @ 20:10:45
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack! Det är så himla kul & jag blir så glad varje gång jag lär mig något nytt!



Nu håller jag tummarna för att den ska smaka bra, klockan tre vår tid är det fikadax på Pauls jobb!

2012-05-18 @ 20:28:07
Postat av: Camilla

Du behöver nog inte hålla tummarna, tårtan är en hit! :)



Vad är det för chokladkräm du spacklar med? Ser jättesmarrig ut :)



Är det inte svårt att använda en böjd palett? När mamma hade kondis så fanns det raka paletter, mer böjbara. Det är ett verktyg jag saknar från den tiden...

2012-05-18 @ 21:33:36
URL: http://fullfarrmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Ida

Den gick hem, så glad!



Jag smälter bara choklad, låter den svalna något & blandar sedan med 18%-ig creme fraiche. Cirka 280 g choklad till 2.4 dl cf. När det gäller spacklingen så har jag ju aldrig använt något annat, så det får gå helt enkelt! Fast jag tycker att det är svårt att få till stora jämna ytor. Som synes... :)



2012-05-18 @ 22:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0