Nödbak - av barmhärtighet...

Kom hem vid tio igårkväll efter att jag avslutat min kurs... vad gör jag? Jo jag ställer mig i köket & bakar fuskbiskvier! Är dock inte så skadat som det låter, Pauls jobb har nämligen lunch potluck idag & följaktligen var min kära fästman tvungen att ta med sig nått i matväg. Det här hade han ju naturligtvis glömt bort fram tills igår eftermiddag & eftersom Paul inte kan laga mat eller baka så var han milt sagt lite stirrig. Så jag förbarmade mig över honom. Lite så där som jag tänker att man gör om man har barn. Som exempel... tänk er att er sjuåring, fem i åtta på morgonen bara "mamma, vi har skridskor på gympan idag!" - vad gör man? Sure, det finns säkert mammor som kikar in på mayhemet i förrådet, rafsar åt sig pappas skridskor i storlek 43 & bara "skyll dig själv, vi hinner inte leta nu". Men jag tror att väldigt många mammor paniskt letat igenom hela förrådhelvetet tills barnskridskorna återfinns i en ICA-kasse nedkörd i en kylbag. Sagda mammor rafsar sedan åt sig ungar, gympapåsar, bananer & jobbportfölj & kör sedan till skola & jobb i 5 km över hastighetsbegränsningen med svett under tuttarna - allt för sina små älsklingars skull. Lite så var det igår. Jag uppoffrade mig lite för att jag liksom inte kunde förmå mig att skicka iväg honom med en burk jordnötssmör. Istället blev det en laddning fuskbiskvier som varken han eller jag behöver skämmas för!
Farmors fuskbiskvier:
 
Värm ugnen till 200 grader. Vispa ihop 6 äggvitor med 3 dl socker tills du får marräng. Vänd ner 300 g mandelmjöl. Tippa smeten i en 30x40 cm vid långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda i 15 minuter, låt svalna helt på galler. Vispa ihop 300 g smör, 4 dl florsocker & 4 ägg-gulor med 2 msk kakao. Bred smörkrämen över den kalla mandelbottnen. Ställ kakan i kylen i minst 2 timmar. Smält cirka 200 gram choklad & bred ut det över kakan. Skär lagom stora bitar innan det att chokladen stelnat helt.
 
Njut tillsammans med en stor kopp chai - eller bara chai i mitt fall...

Kommentarer
Postat av: Jo

Fantastiskt målande beskrivning =)

Har för övrigt inhandlat Game of Thrones, oh yeah =)

Svar: Tack, tack! :) Oh, böckerna är SÅ bra - läser just nu bok två & har nääästan hunnit i kapp till där säsong två slutade. Kan knappt bärga mig tills jag får läsa vad som händer sen!
Ida

2012-10-07 @ 22:09:52
Postat av: Jo

Hur snabbt läste du ut den första?

Svar: Hm, checkar mina kobo-kvitton (läser dem på min e-reader) & jag köpte första boken den 27 september & den andra den 3e oktober. Så lite mindre än en vecka då.
Ida

2012-10-10 @ 11:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0