Quick Thanksgiving lunch pie...

Vi åkte ju upp till stugan i måndagskväll & målade ett första lager färg - väggar & tak. Igårkväll fick vi till lager två. Utan de här kvällsjobben uppe i stugan hade vi aldrig fått allt klart tills på söndag, men herregud vad det tär på kroppen. Jag är helt lullig i skallen idag. Sömnbrist & målarfärg... känner mig som en väldigt slö kniv! Men, men... efter helgen kommer saker att återgå till det normala! Ett par stora plus på agendan inför Thanksgiving (förutom alla lager med färg då):
 
1) Vi har fått tag på en kalkon! 10 pounds of meat!
2) Jag har bestämt vad vi ska äta till lunch på söndagen. Thanksgivinglunchen är nämligen väldigt viktig den med - det måste vara gott & lite festligt för att fira helgen. Samtidigt får det inte vara för tungt, med tanke på frossan som sedan följer. I år blir det sparrispaj!
Stort plus förutom att den är god - enkel att göra! Blir lätt lite knäpp på pajer där man måste stå & steka alla ingredienser först, mycket smidigare att bara hacka & kasta ner i pajformen! Så här gör ni on ni vill göra en egen "Thanksgivingpaj":
 
Nyp ihop 100 g smör med 3 dl fullkornsmjöl & 2-3 msk kallt vatten. Tryck ut degen i en form & låt den vila i kylskåpet. Sätt ugnen på 175 grader (man kan också förgrädda skalet på 225 g först i cirka 5 min om man gillar skalet krispigt, det gör inte jag). Hacka 10-15 sparrisstjälkar i 3 cm bitar & koka i lättsaltat vatten i ca 3 minuter. Finhacka 100 g rökt skinka & 1 liten gul lök, lägg det i pajskalet - toppa med en eller två handfullar färsk babyspenat. Blanda ihop 3 ägg, 2-3 dl mjölk, 1 msk grovkorning senap, peppar, salt & 3-4 finhackade sardellfiléer. Toppa salladen med den nykokta sparrisen & häll sedan äggblandningen över alltihop. Sprid cirka 2 dl riven västerbottensost över pajen & grädda i 40 min. 
 
Servera med en färsk sallad & en klick grekisk yoghurt - så gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0