Nougatkakor...

Fniss, jag fick backning av farmor på jitterbuggarna... De ska doppas i kokos - inget mesigt sprinklande inte, ordentligt ska det vara! Får väl erkänna att jag hade ett himla sjå med att skära de där jitterbuggarna, det bara kletade & pressades ihop & föll sönder. Så jag FUSKADE helt enkelt & hoppade över kokosdopparmomentet, men farmor upptäckte min lilla genväg... So, farmor - jag hoppas att min version av dina nougatkakor följer konstens alla regler! :)
Om nu undrar över det något juliga temat - fotot ska in i SWEAs kokbok & jag vill att receptet ska andas just jul eftersom jag döpt dem till "Christmas Nougat Cookies". Därav stryk av julduk i september... Anyway, recept!
 
Värm ugnen till 150 C. Mixa 100 g rumsvarmt smör med 2 msk socker. Tillsätt en ägg-gula samt 3 dl mjöl. Arbeta ihop till en kompakt deg, lägg in i kylskåpet & låt vila ett tag. Forma sedan två rullar av degen, tryck en lång ränna i båda & fyll med nougat. Pensla med ägg & riv över mandelmassa. Grädda 10-15 min tills mandelmassan börjar bli brun. Skär diagonala kakor så fort plåten kommer ut ur ugnen, använd en kall kniv för renare snitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0