Chocolate Chunk Peanut Butter Cookies...

Eftersom det var en av Pauls kollegor som ordnade pool-partyt i sitt nya hus igår ville jag ta med något hembakt. Mitt namn är liksom synonymt med kakor & bakverk när det kommer till Pauls kontor, så det hade känts lite fattigt att dyka upp utan att ha något med mig. Problemet var ju bara det att vi skulle ut till stugan & där känner jag mig inte så på att baka. Dels då för att det fortfarande finns möss i huset, dels för att ugnen är helt lynnig & kan få för sig att underbaka lika väl som överbaka vad man nu än råkar mata den med. Att baka mellan vår hemkomst & poolpartyt var inte heller helt aktuellt, även när Paul & jag försöker vara duktiga med att budgetera tid så brukar det bli liite tajt... så att dra igång storbak hade varit det samma som att svara nej tack på inbjudan. Folk brukar inte vilja att man dyker upp framåt nio-snåret om inbjudan säger att man ska dyka upp kring två... So, situationen kan tyckas hopplös men jag kom på en lösning!
Chocolate Chunk Peanut Butter Cookies!
 
Smält 55 g mörk choklad & ställ åt sidan för att svalna. Blanda 110 g mjukt smör med 150 ml jordnötssmör, 2.4 dl farinsocker & ett ägg. Tillsätt 1 tsk flytande vaniljextrakt. I en separat bunke, blanda 4.8 dl mjöl, 1 tsk natriumbikarbonat, 0.5 tsk salt. 1.2 dl nötter av valfritt slag samt 110g grovhackad mörk choklad. Tillsätt sakta mjölblandningen till smeten, rör precis så att degen går ihop. Tippa ut degen på gladpack, vrid ihop en tub av det hela & lägg in det i kylskåpet minst 30 minuter. Det fina i kråksången är dock att man kan låta rullen ligga där längre - det går hur bra som helst! Så jag drog bara ihop degen i fredags eftermiddag & tog fram den igen igår eftermiddag, slog på ugnen på 180 grader, skar degen i 1 cm tjocka skivor, stoppade in plåten i ugnen & tog en 15 minuter lång dusch. Ren Ida & färdigbakta kakor - PERFEKT! Ja & så var kakorna tvungna att ligga till sig på ett galler ett par minuter innan de var svala nog att stoppa ner i en burk, men å andra sidan behövdes det lite smink innan jag var presentable för festen - så vi var färdiga ungefär samtidigt, kakorna & jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0