Nu har vi ström, här i vårt hus, julen kan komma...

Efter pizzamiddag omringad av 54 värmeljus (alla i stakar, mycket nöjd Ida) hade jag lite gett upp hoppet om en varm fröjdefull jul. Låg nere i källaren igårkväll (farmor bor i vårt sovrum, så vi hänger i källaren som vanligtvis är rätt mysig men som igår var ungefär lika kall & mörk som graven) & funderade på vad jag skulle kunna laga på stormköket. Köttbullar från IKEA, inte julskinkan... men ägg till ägghalvorna & lax har vi färdiggravad infyst. Brysselkål går att koka, likaså potatis... Sen fogade jag in "gå & tvätta håret på salong" till min mentala "jul utan strömlista" & kände mig rätt nöjd med det. Men så, tjoho, ungefär på pricken 24 timmar efter det att strömmen gått kom den tillbaka igen! Nu NJUTER vi av fulla drag av lyxen att koka vatten i vattenkokaren & jag ska alldeles strax lasta in en last tvätt i maskinen & FRÖJDA mig åt att jag inte behöver handtvätta farmors underbyxor i glaciärkallt vatten! Att det fortfarande ser ut så här ute...
is... is, is, en massa is på alla träd är ju kanske inte optimalt.
Eller, is inte bar på träden utan på typ allt. När vi skulle ta oss in i bilen igår var den så täckt av is att det enda vi kunde få upp var bagageluckan, så Paul fick krypa in i bilen den vägen. Först efter att bilen fått stå på tomgång ett par minuter lyckades han få upp dörrarna från insidan.
Så än är väl faran inte över... lite blåst på det här hade till exempel varit rätt dåligt. Fast ingen idé att måla fan på väggen, så istället tänker jag göra det mesta av värmen - nu när jag har den. Pepparkaksbak here I come!

Kommentarer
Postat av: Åsa

God jul på er! Vi myser hemma, tar en lugn jul bara oss tre i Dalarna. Ingen snö men lugnt och hög mysfaktor. Snart Carl-Bertil Jonsson och presentöppning. Kram!

Svar: Gud jul till er med! Låter helt perfekt, ingen stress utan bara njuta. För mig är snö superviktigt på julen, men jag kan tänka mig att det är skönt för er att slippa det nu första julen - lättare att ratta barnvagnen! :) Kram till er alla!
Ida

2013-12-24 @ 18:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0