Sirapsflan!

Jag har känt mig väldigt omotiverad till allt köksarbete sen vi kom tillbaka till Toronto efter julen, men idag så! Idag kickade bakreflexen in igen & det fick bli en sats sirapsflan baserat på ett recept som jag hittade i den "kakbok" jag fick av mamma i julklapp.
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda 3.75 dl vetemjöl med 2 tsk bikarbonat, 1 krm salt, 0.75 tsk mald ingefära, 1 tsk kanel & 0.5 tsk mald nejlika med 2 tsk vaniljsocker. Vispa 275 g rumsvarmt smör tillsammans med 2.5 dl farinsocker, 1 ägg & 0.75 dl mörk sirap (jag använde lönnsirap). Tillsätt mjölblandningen & rörihop till en jämn smet. Klicka ut matskedsstora bollar på plåtar täckta med bakplåtspapper. Baka flarnen cirka 10 minuter, men håll ett öga på dem för det bränns lätt! Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0