Heldagsutflykt...

Vi började dagen med att skjutsa farmor till ICA för inköp av nog mat för en mindre arme & sen bar det av till Luleå för att besöka skatteverket. Eftersom det är sommartider är det stängt mellan 12-13.00 & vi hittade naturligtvis inte kontoret förrän klockan var fem över... så vi tog en liten sushiväntpaus.
Men det var helt ok med mig, har ju inte ätit sushi på ett par veckor - så det här var ett kärt återseende! Nom nom nom... fast inte så mycket nom på ägg-sushin, så himla poänglöst. Vid bordet bredvid satt en gravid kvinna med hela fatet fullt av omelettris... som om det inte är nog med att alkohol är förbjudet...
Anyway, efter att jag njutit av varje sushibit utom just äggversionen då så var det dags för resans huvudmål. Bara det att skattekontoret i Luleå stängt ner den filialen, så vi hade återigen ingen aning om vart vi skulle ta vägen. Tack & lov kom en liten tant förbi & förbarmade sig över oss & guidade oss hela vägen till kontoret. Jäklar vad jag gillar när folk är så hjälpsamma & tar sig tid! Hur det gick när vi väl kom dit kan vi ta imorgon, de är för sent att berätta den sagan nu... Hängde där ända till klockan tre innan vi slutligen kom iväg & kunde köra upp till Haparanda (& IKEA) - som faktiskt är värt ett besök om ni någon gång råkar vara i krokarna. Tre huvudanledningar att åka dit (med lite inkastat bonusfakta):
 
1) Det är jättenära till Tornio, alltså vi snackar stenkast här. Så på två rondeller så är du i Finland & kan gå på Alko & köpa jättemycket roligare cider än vad du kan köpa i Sverige & så kan du köpa världens godaste hjortronglass. Den heter något i stil med jouhlatutti & när jag var liten så stressade pappa över just jouhlatutti hela vägen från Vilhelmina till Muhos (+650 km, mormor & morfars hemby) - alltså, VÄRLDENS godaste glass.
2) Iittala har en jättestor outlet där (Haparanda är värsta outletstaden, Fjällräven har en jättebra outlet bland annat). Mecka för alla som älskar finskt & svenskt porslin, de sitter nämligen på en massa svenska klassiker (Mon Amie & Ostindiska som exempel) också. Dog typ över alla fina Muminkoppar de hade. Kunde inte låta bli att gå ut med en ganska stor kasse, det är ju bara så himla billigt. Underbara Kastehelmi ljuslyktor för 79:-, check!
3) & är ni i Haparanda så måste man besöka Candy World. VÄLDIGT stor godisaffär. Här är jag med liten kundkorg, de flesta andra väljer kundvagn för sitt godis... det finns med andra ord sjuka mängder att frossa loss i. Vi bunkrade upp på mer Marabou, så Paul var i sjunde himlen hela vägen hem till Älvsbyn.
I fall att ni undrar över solglasögonen INNE i affären, nej jag är inte too cool for school - råkade bara glömma mina vanliga hemma & gillar inte att kisa på långt håll, så då fick solisarna vara på hela tiden istället (de har riktigt glas).

Kommentarer
Postat av: Matilda

Finns iittala outlet i Lidköping med, himmelriket! :)

Svantes åkomma är inte så vanlig bland katter, vanligare bland hundar. Analsäckarna med sitt sekret töms ju när katterna bajsar (som en revirmarkering också), men om de är för mjuka i magen som töms de inte naturligt genom friktionen. Det i sin tur leder till att säckarna blir överfyllda, och har en otur bildas bölder, som i Svantes fall. Nu brukar det väl inte bli så "allvarligt" som i Svantes fall, att de svullnar upp så och får SÅ ont, men det händer uppenbarligen. Nu har det som tur är lagt sig inatt (äntligen!!!) och han ser inte ut som en babian i arslet längre :) Vi hade tänkt åka in idag igen, men nu slipper vi det. Skönt för oss, och för Svante. (och för plånboken...) Jag är mest orolig för att det ska komma tillbaka, det har en tendens att göra det. Men läste att en kan köpa ett fibertillskott att hälla på maten som gör att det blir mer friktion och att de tömmer sig naturligt :) Tänkte göra det om vi ser att det återkommer... Och så får han inte äta så mycket kattgräs ;)

(blåbärsrulle låter himla gott, men ägg i tyvärr :()

Svar: Iittala outlet=Ida blir typ övertänd & kan inte riktigt tänka klart, finns så himla mycket fint & allt vill jag ha! :)
Stackars, stackars, Svante. Jag har hört talas om den här åkomman hos schäfrar & andra hundar, så det var lite därför jag blev så fundersam när Svante åkte på det - det kändes som ett verkligt hundproblem. Himla skönt i alla fall att det börjar bli bättre, dels för att man mår så dåligt över att de har så ont & känner sig så uschliga & så för plånboken också. Jag avskyr att lägga pengar på strumpor & annat tråk, men det känns ju som om det är himla mycket värre att behöva pytsa ut en massa pengar på putsande av analsäckar.

Oj, skrev nog fel tidigare - blåbärsbulle, ska höra med farmor om det är ägg i, men jag skulle dessvärre gissa på det.
Ida

2013-07-30 @ 11:27:29
URL: http://matildalovisa.blogspot.com
Postat av: Camilla

Vilken fin bild det var på dig när ni sitter och äter sushi :)

Jag åt sushi under graviditeten med Alvin och han är det inget fel på ;) använd sunt förnuft :)

När jag var och åt buffén på vårt sushiställe när jag var gravid så kom det en till gravid tjej och satte sig vid bordet bredvid, kan säga som så att våra tallrikar skiljde sig lite åt ;)

Svar: Tack!
Nej alltså omelettsushin var ju bara SÅ tråkig, då kan man lika gärna låta bli känner jag. Sen älskar jag vanliga räkor, men inte så mycket sushiräkorna (smakar för sött tycker jag), så det fungerar inte heller som alternativ. När du åt sushi, åt du lax & all annan fisk då? Jag tänker att man kanske kan skippa tonfisken men äta annan fisk som är längre ner på näringskedjan?
Ida

2013-08-06 @ 10:13:20
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se
Postat av: Camilla

Lax, räkor, avokado och crabsticks åt jag under grav, ibland kunde en tonfisk slinka ner. :)

Livsmedelsverket har en bra lista att utgå ifrån men jag håller mig till sunda förnuftet :)

Svar: Fungerar bara lax så känns det väl som om man kan leva med det om den dagen kommer! :)
Ida

2013-08-06 @ 22:55:48
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0