Bakvänd ordning!

Ute i stugan är marken just nu täckt med små vita blommor, varav denna sorten tar upp hela ängen...
Smultron!
 
Smultron tillhör släktet Fragaria - alltså smultronsläktet - men gissa vad de kallas för här i Nordamerika? Wild strawberries. Alltså... det sitter så illa hos mig, jordgubbar är ju hybrider av smultron - så att kalla den vilda ursprungsvarianten vid samma namn som en hybrid... eeek! Nörden i mig skakar vilt på huvudet & vill bara rycka tag i ursprungsnamngivaren & ryta "Gör om & gör rätt!". Eftersom jag dock misstänker att chansen för ett sånt möte är rätt liten försöker jag istället arbeta in det svenska namnet i det Nordamerikanska vokabuläret.
 
Paul! Säg "Smultron". "Smultron". "Smultron". "Smultron". "Smultron"!

Kommentarer
Postat av: Alex

ooh jag älskar smultron! Undrar om de skulle gå att få dom att trivas här i Grekland också?

Svar: Nu står det ju Jordgubbe på allt detta...
http://search.thompson-morgan.com/search?w=fragaria

men vissa ser väldigt mycket ut som smultron tycker jag! Du kan väl testa & beställa efter frön & odla på er balkong. Känns som om du skulle kunna få till rätt bra skördar där i värmen!
Ida

2013-05-27 @ 16:08:57
URL: http://www.swedeoncrete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0