Minty Pea Soup...

Efter tretimmars biltur med utslagna små katter (& Ida... Paul tog kort på mig när jag sov med öppen mun, SÅ taskigt) kom vi slutligen tillbaka till Toronto & jag beslutade mig för att LÄTTLAGAD mat var ett måste. Valet föll på ärtsoppa. Inte den äckliga gula varianten, utan piggt vårgrön!
Vårgrön ärtsoppa med äppeltopping för två
 
Smält 1 msk smör i en liten kastrull, tillsätt två hackande vårlökar & stek tills den är mjuk. Rör ner 2.5 dl frysta gröna ärtor, 3 dl vatten, en grönsaksbuljongtärning & 1.5 msk hackad mint. Koka upp & låt sedan soppan puttra i 15 minuter. Tillsätt 3 dl mjölk, salt & peppar efter smak. Mixa soppan tills den är slät. Servera med en enkel äppeltopping - smörstek bara lite finhackat äpple tillsammans med rödlök i en liten stekpanna. Smaksätt med honung, citronsaft, salt & peppar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0