Fredagskakor...

Det brukar ju bli bak på fredagar, Paul måste ju ha kakor för helgen & så är det ju inte direkt så att det behövs pistolhot för att få ut mig i köket tillsammans med Kitchen Aiden. Idag blev det ett tranbärsbetonat recept eftersom vi ska ut till stugan imorgon. Tänkte att det passade bra med något höstigt & lantligt!
Sega tranbärskakor
 
Sätt ugnen på 165C. Rör ihop 225 g rumsvarmt smör med 240 g farinsocker & 120 g strösocker. Tillsätt 2 ägg samt 2 tsk vaniljextrakt. Blanda ihop 3 dl mjöl med 0.5 tsk tsk natriumbikarbonat, 1 tsk salt & 7 dl havregryn (som vanligt använde jag mig delvis av smaksatt snabbgröt). Mixa smör & mjölblandningarna samt tillsätt 2.5 dl torkade tranbär & lika mycket valfria nötter (det blev pecan för mig idag). Klicka ut matskedsstora klickar på bakplåtspapper, grädda i 12 minuter & låt svalna på plåt i 5 minuter innan du för över kakorna till galler för att svalna helt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0