Home made yoghurt!

Igår drog jag igång min första sats yoghurt & nu i morse var det dags att testa - så nöjd! Kommer lätt att göra all vår yoghurt i fortsättningen. Så enkelt med nya yoghurtmaskinen! Allt jag behövde göra var att värma 1 liter mjölk till 85C, jag körde på mellan/svag värme så behöver man inte häcka över plattan som en äggsjuk höna. När mjölken började ryka drog jag kastrullen åt sidan & lät allt svalna till cirka 40C. I med 2 msk köpesyoghurt med bakteriekultur, hälla i de små plastbyttorna, ner i yoghurtmaskinen & BAAM - nu 17 timmar senare kan jag njuta av second breakfast bestående av egenlagad yoghurt, granatäpple & kanel!
Den smakar precis likadant som den vi köper i affären, bara det att den är lite lösare men det kan jag fixa genom att köra värmeprocessen lite längre nästa gång. För er som bor i Nordamerika & dör lite själsligt över hur mycket yoghurt kostar här så kan jag informera om att det här är mycket mer kostnadseffektivt! Vi köper alltid 4 liters påsar med mjölk, vilket gör att literpriset ligger på just över dollarn. För samma mängd yoghurt får man betala mer än $6.50. Så för varje laddning jag gör sparar jag alltså in $5.50 - vilket gör att yoghurtmaskinen betalar sig på 10 användningstillfällen. Börjar jag dessutom göra all vår getyoghurt själv (som vi äter till alla luncher/middagar)... then we're talking!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0