Nytt på kakfronten!

Idag lärde jag mig något nytt när det kommer till kakbak (tack vare internetvän)! Vill man att kakorna ska bli lite mjukare & inte så hårda så kan man använda majsstärkelse istället för bakpulver. Kanske låter som ett totalt menlöst tips, men Paul kommenterade faktiskt hur mjuka & luftiga de var så jag tror att det gjorde skillnad. I fall att ni vill prova så är de väldigt lätta att röra ihop:
Puffiga småkakor
 
Som vanligt börjar vi med att sätta ugnen på 180 grader. Rör ihop 170g rumsvarmt smör med 2.4 dl farinsocker, 0.6 dl socker, 1 ägg & 1 msk vaniljextrakt. Blanda 4.7 dl vetemjöl med 2 tsk majsstärkelse, 1 tsk natriumbikarbonat & 0.5 tsk bakpulver. Tillsätt 2.4 dl valfri blandning av hackad choklad/nötter/torkad frukt. Jag valde en blandning av jordnötsdroppar & mjölkcholkad. Grädda i 8 minuter, låt kakorna vila på galler tills de är svala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0