1 månad i huset & litet köksfix...

Nu är det 1 månad sen den där pirriga dagen när vi fick nycklarna till huset & kunde gå in & bara "shit... vårt". Det hade ju varit hemskt trevligt att kunna presentera ett närmast färdiginrett hus med alla väggar nymålade & blänkande färdigslipade golv idag... men som sagt, en av de regler jag fått lära mig att acceptera när det kommer till att renovera: det tar mycket längre tid än du tänkt dig! Så vi är LÅNGT ifrån den målbilden, men saker puttrar sakta på på lite olika fronter & det är det viktigaste - att det inte blir stiltje. En sak som jag hade tänkt spara till lite senare, men som jag inte kunde hålla mig ifrån var att fixa till köksskåpens insidor. Himla trist att lasta in fint Iittala porslin i skåp som ser ut som kom & hjälp. Vilket de gjorde... människan som bodde här på bottenvåningen innan kan helt enkelt inte ha hört talas om konceptet "städa". Fastän jag skurat ur alla skåp med såpa två gånger om såg det ändå ut ungefär så här i vartenda skåp:
"Skavmärken" kan jag ta, men många av fläckarna var ingrodd skit som jag helt enkelt inte fick bort så igår åkte målarfärgen fram igen. Här orkade jag inte med tre lager, ett fick räcka i varje skåp men det trollade bort de värsta skönhetsfläckarna. Klädde dessutom in hyllplanen i samma papp som vi använt för bestickslådorna.
Väldigt mycket trevligare nu tycker i alla fall jag! Hyllpapp förresten... känns lite stugkök/gammal gumma för mig, men här är det mer eller mindre standard & eftersom vi bor i ett nästan 100 år gammalt hus så känner jag att det passar in rätt bra trots allt. Sen är det ju ett klart plus att det är så himla lätt att dra bort & byta ut, då går det ju på nolltid att förnya i fall att det gamla mönstret känns trist någon dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0