Nej nu blir det svenskt!

Igår bestämde jag mig för att städa ur ugnen. Ni vet... sånt där jobb som känns som straffarbete gånger 100. Fast nu har Paul varit utan hembakade kakor i ungefär ett halvår, så jag kände att det var dags att ta itu med ugnen så att jag kan skänka honom lite ren köksglädje. Sagt & gjort, fram med citronrengöringssprayen vi köpt på oss & så spray, spray, spray. Sen råkade jag andas in... det tog stopp. Liksom helt tvärstopp. Fick inte ner någon luft alls, halsen bara knöt ihop sig något alldeles. Hann väl inte tänka så mycket utan rusade mest ut på bron & när jag väl var borta från den direkta "sprayhärden" löste knuten i halsen upp sig & jag kunde hacka ner lite luft. Hjälp så läskigt. Smälde bara igen ugnsluckan när jag kom in i huset igen & lät bli det hela. Tanken var ändå att eländet skulle dra 8 timmar för allra bästa effekt. När Paul kom hem på kvällen berättade jag vad som hänt & bad honom städa ur ugnen "Till helgen eller så när du har tid, bara jag slipper". Söta, fina, Paul klev dock upp 20 minuter tidigare än vanligt & skurade ur allt "bara så att du inte råkar öppna av misstag & reagerar igen". Fast. Nu är ju ugnseländet ändå inte helt rent... människan som bott här innan hade lyckats förse insidan med något så vansinningt mycket gegga. Har dock hivat ut den onda flaskan & tänker ge mig på det hela igen - den här gången med grönsåpa. Tacka vet jag svenska produkter som får rent, är svanenmärkta & inte tar livet av användaren!

Kommentarer
Postat av: Sandra T

Vad fint ni ordnar! Hoppas att ni kommer att trivas! Jag måste prova att städa ugnen med grönsåpa, tack för tipset!

Svar: Tack! Grön- eller gulsåpa, vilket som fungerar fint - så vitt jag förstår är de precis samma sak. Bara det att såpa i södra sverige traditionellt är grön medan den är gul i norrland, så Grumme säljer exakt samma talloljesåpa under två olika namn. :)
Ida

2014-07-25 @ 20:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0