Spelar det roll?

I lite mer än en månad har jag pysslat med projekt "Fylla Frysen" & det börjar så smått kännas riktigt bra. Jag har inte lyckats laga mat för 2 månader än, vilket är målet, men all mat som jag har kvar att laga är redan planerad & i nuläget hade vi nog klarat oss cirka 5 veckor på det vi redan har. Idag blev det en jättegod svamp & purjolökspaj till middag, varav hälften packades in & försågs med en liten bit beskrivande frystejp. Kände mig jättenöjd när jag pulade in den i frysen, till jag plötsligt kom på något - det här med lök & amning... Skyll på gravidhjärnan, men jag hade liksom helt glömt bort alla historier jag hört om att det inte är någon vidare hitt. Ni som har barn & har ammat dem, spelar er kost någon roll? Eftersom det dessutom står en jättegryta med garam masala kyckling & puttrar i köket just i skrivandes stund hoppas jag innerligt att så inte är fallet! Indiskt råkar ju vara bland det mest lökpackade som går att äta & i fall att det nu kommer att resultera i en alldeles vansinnigt olycklig liten baby känns det lite småtrist. Sure, vi kan ju äta upp hela alltet nu under veckan - men det gör också att rätt mycket av min matbank inte riktigt kommer att fungera & i så fall blir det lite panik på torpet!

Kommentarer
Postat av: Alex

De är så olika mellan olika barn. Vissa är jätte känsliga (jag blev tex helt prickig när mamma ätit för mycket tomat). Men jag har kunnat äta precis vad som helst utan att Isabella reagerat överhuvudtaget. De är bara att testa och se.

Svar: Ja där har du ju helt klart en poäng. Blev nog mest lite stirrig där igår för att jag var så trött. Ingen idé att måla fan på väggen innan Baby C är här. Jag menar, vi vet ju inte ens om amningen kommer att fungera!
Ida

2014-10-27 @ 10:21:00
URL: http://www.swedeoncrete.blogspot.com
Postat av: M

Som i kommentaren här ovan så håller jag med om att det varierar, men just lök har båda mina reagerat på, antar att det kanske ger mer gaser i magen? Starkt kryddad mat brukade inte heller vara någon höjdare, choklad klarade inte min förstfödda av (attans också, men så var det ;) ) Men det finns nog inga exakta riktlinjer för det där, man får lära sig efterhand.

Svar: Känns ju redan som världens största experiment det här med att få barn, så det är väl bara att räkna med att även maten blir något vi får testa oss fram med. :) Så länge Baby C inte får fnatt över avokado så klarar jag mig!
Ida

2014-10-27 @ 10:30:51
Postat av: Jo

Gjorde en liten snabb google-sökning och hittade den här tråden som kanske också kan hjälpa:
http://www.familjeliv.se/forum/thread/58978352-det-har-med-lok-och-amning

Svar: Oj oj oj Jo, såg du att vissa små barn inte klarar av när mamman ätit choklad?! Nu påverkar ju inte det mig, men i fall att du får en baby en dag så håller jag tummarna för att du inte ska råka på en sån unge. I mean, kundpinnedramat kommer ju att blekna något vansinnigt i jämnförelse! :)
Ida

2014-10-27 @ 10:39:05
Postat av: AK

Brukar läsa din blogg- tycker om ditt sätt att skriva men har inte kommenterat tidigare. Jag fick rådet från BVC att undvika lök, kål och bönor när min dotter fick kolik. En period undvek jag även mjölk. Tyvärr fungerade det inte då hon skrek tills hon blev 4,5 månad men det fungerade för en i min mammagrupp.

Förresten - apropå ett annat inlägg- jag avskydde att vara gravid o föda barn. Var sjukskriven från v17 till förlossningen. Att vara mamma tycker jag dock är fantastiskt trots kolik och annat. Skulle gärna haft positiva minnen från min graviditet men det har jag knappt inte. Var orolig att det skulle påverka relationen till henne men det har det inte gjort.

Lycka till med bebisen!

Svar: Tack, vad roligt att höra att du tycker om mitt sätt att uttrycka mig & skönt att höra att det är fler som verkligen hatat att vara gravid! Vissa dagar oroar jag mig definitivt hur det ska bli med anknytningen, men sen tröstar jag mig med att det ju inte är någon som blivit gravid för att vara gravid för alltid... Det är helt enkelt en transportsträcka som jag bara måste ta mig igenom för att få det här lilla barnet som vi önskat & drömt om i så många år.
& jättebra att veta att de matvarorna kan ställa till problem i fall att vi får en liten kolikbaby. Antar att det bara är att avvakta & se vad som händer. Fungerar inget av de alternativen att äta får Paul helt enkelt en himla massa lunchlådor!

Ida

2014-10-27 @ 12:07:23
Postat av: Sara

Ytterligare en lurker här... Som i princip allt vad gäller föräldraskap och bebisar finns det nog ingen absolut sanning. Med mina två kunde jag äta allt. Men får man en bebis med kinkig mage vill man nog minimera det så mycket som möjligt och då är det kanske läge att utesluta vissa saker som kan vara orsaker till magknip.... Mitt råd är alltså vänta och se hur det blir. I annat fall kanske det finns någon annan där hemma som känner sig hågad på paj :)

Svar: Åh vad roligt med nya bloggläsare som lämnar efter sig en kommentar! Så skönt med all feedback kring det här också - tack! :)
& Paul hade nog kunnat göra slut på den där pajen redan igår om det inte varit för att jag sa att han inte fick ta mer... så bortkastad mat är det inte även om Baby C inte tål den!
Ida

2014-10-27 @ 21:11:55
Postat av: Jo

Hahaha! Eller hur! =)

Svar: Men det finns ju flaska som tur är, så det är ju inte helt kört för chokladen/barnet i fall att du skulle hamna i den situationen! :)
Ida

2014-10-27 @ 22:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0