Hemmagjord blåbärssylt!

Jag är väldigt förtjust i det här med att äta närodlat & sen vi flyttade hit till Guelph är det så vansinnigt lätt - grannskapet utgörs ju liksom till 98% av lantbruk. En av mina favoritsaker att köpa är de ekologiska blåbär som säljs varje lördag på marknaden här. De är inte lika goda som egenplockade norrlandsblåbär, men jämfört med alla andra blåbär jag ätit här i Kanada så är de helt vansinnigt goda. Lite smågalet nog så är de dessutom billigare än de plastinpackade bär som skeppats hit från Californien. Så eftersom Paul & jag håller på & fyller frysen med allhanda mat att ha inför Baby Cs entré beslutade vi oss för att "köpa på oss lite extra blåbär & frysa in dem". Um... så på marknaden i lördags bad jag Paul köpa på sig dessa blåbär, medan jag sprang iväg för att se om de fortfarande hade getfetaost på lager (vi var som vanligt ute i elfte timmen & fetaost är mitt enda craving). Lite extra tolkade Paul som cirkus 13 liter blåbär... Så ni kan ju tänka er hur många plåtar styckfrysta blåbär vi kånkat upp & ner till källaren den här helgen. Men nu har vi så att vi klarar oss rätt länge utan att köpa California-bär tänker jag! Sen när det kom till att frysa in alla dessa bär, merparten var ju bara att frysa in rakt av - men så var det de där mosiga bären. Vet inte om det var för att jag drabbades av akut snålhet i & med Pauls gigantiska blåbärsinköp, eller om det berömda boandet slagit till på over drive, men jag fixade inte att bara lägga dem i tunnan för organiskt avfall. Nej, som någon slags överhuslig människa stod jag & plockade ut alla mosiga bär & idag spenderade jag morgonen åt att koka äppel & blåbärssylt:
Alltså - jag känner mig så där helt pinsamt nöjd över denna insats. Sen att vi äter sylt väldigt sporadiskt, det är en helt annan femma! Fast jag har faktiskt tänkt laga en laddning tjockpannkaka & frysa in någon dag, så till den kan ju sylten komma till användning. Hade ju känts lite dumt att ha gått igenom hela syltmakarprocessen bara för att hiva ut alltihop om något år eller så när jag grävt mig längst bak i kylen under något frenetiskt kylskåpsrens...

Kommentarer
Postat av: Alex

gud vad mysigt! Jag älskar allt sånt husligt. Skulle vilja göra de mycket oftare och framförallt faktiskt äta de jag gör :P Men känner till och med lite tillfredsställelse bara av att se din bild!

Svar: Men det är ju det som är så fint med bloggar, man kan leva lite genom andra & slipper på så sätt göra allt själv! :)
Ida

2014-09-30 @ 11:49:17
URL: http://www.swedeoncrete.blogspot.com
Postat av: Jo

Du kan ju ge bort till vänner och familj =)

Ang att leva genom andra; helt och hållet så jag känner mig huslig och pysslig, genom att läsa dina inlägg om ommålning av möbler, virkning och bakning ;)

Svar: Haha! Men kanske att du inte BARA lever genom mig, kanske att det kan inspirera liiite också?! :)
Ida

2014-10-04 @ 09:46:03
Postat av: Jo

Jodå, jag har massor av tänkta projekt. Mitt problem är alltid att få ändan ur =)

Svar: Jaja, menom du får något pyssligt gjort någon gång då & då så är det ju en än större bedrift! :)
Ida

2014-10-05 @ 20:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0