Peanut butter banana cookies!

Ni vet det där gamla säget "Vägen till mannens hjärta går via magen". Känner väl att Pauls hjärta är rätt välförankrat som mitt, men just nu behöver det lite kakplåster efter gårdagens begravning. Allra helst hade jag velat baka någon form av fruktbröd, vilket är oerhört populärt här i nordamerika, men eftersom jag inte har någon som helst koll på vart mina limpformar är får pumpkin loafs vänta någon vecka till. Istället blev det småkakor med banan & jordnötssmör, jag tänker att det kanske kan fungera lite som ett mellanting mellan vanliga kakor & fruktbröd.
Sätt ugnen på 175C. Blanda alla torra ingredienser i en mellanstor bunke: 4.75 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 0.5 tsk potatismjöl (eller majsstärkelse), 0.5 tsk salt, 0.25 tsk natriumbikarbonat & 0.25 tsk kanel. I en större bunke, vispa 110 g rumsvarmt smör poröst, tillsätt sedan 1.2 dl farin/muskovadosocker, lika mycket jordnötssmör, 1 ägg, 1 medelstor banan (väl mogen) & 1 tsk vaniljextrakt. Blanda väl & rör därefter gradvis ner mjölblandningen. Rulla matskedsstora bollar av degen & fördela över plåtar täckta med bakplåtspapper. Tryck till varje kaka med en gaffel för att skapa det klassiska "peanut butter cookie pattern". Grädda i 8-10 minuter, låt svalna på galler. Kakorna håller cirka 1 vecka, men känner jag Paul så lär det inte vara något problem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0