Primörpaj...

Det har gått i ett här hemma sen i fredags - grannfest, svärförälderbesök, massa renoverande, ögonproblem (moi, vagel, aj) & bihåleinflammation. Paul har stått för den sistnämnda punkten, vilket resulterade i en massa läkarväntrumsväntande igår & nu står 10 dagars antibiotikakur på schemat. Fun stuff.
 
Anyway, när det kommer till barnkammaren så har jag lovat Jo en uppdateringbild & den kommer... snart, för i nuläget känner jag kanske mest bara PANIK över hur mycket som är kvar att fixa där inne. Så jag sticker huvudet i sanden lite & väntar med foto tills kanske imorgon eller på fredag. Bjuder istället på ett recept! Sen något år kör vi nämligen på vegetariska torsdagar här i huset & nu har vi (läs jag) tagit beslutet att även tisdagarna är veggo. Min repertoar av vegetariska recept är dock lite mager, så den här veckan har jag letat fram en massa recept som jag tänker tvinga mig själv att testa för att vidga vyerna lite. Först ut blev det en vegetarisk paj:
Betyg - 3 av 5 pajformar. Det blev nämligen lite väl många moment i & med att potatisen & morötterna var tvugna att kokas först & tid är dyrbar dessa dagar! Rent smakmässigt var det absolut godkänt, men det känns som den hade blivit roligare med tex palsternacka istället för potatisen men det kan ju lite ha att göra med att jag inte är världens största potatis fan... I övrigt modifierade jag också receptet rätt rejält. Till att börja med, jag vet inte om svenska potatisar är väldigt mycket minder än de nordamerikanska, men jag tog två istället för sex & redan det kändes lite i överkant! Sen använde jag salladslök istället för purjo, men det är bara för att det inte går att köpa purjo en & en här utan du måste köpa tre & det tycker jag är på tok för mycket för en lök som jag är så där förtjust i. Pinjenötterna valde jag att ersätta med valnötsbitar. Minns att en massa bloggfolk fick "pinjemun" för några år sen & sen dess är jag inte så på just pinjenötter. Vill gärna ha ett fungerande smaksinne! 

Kommentarer
Postat av: L

Jag är inte heller bra på vegetariskt men jobbar på det. Problemet är ibland min man, som när jag föreslår något vegetariskt entusiastiskt tycker att "det vore gott, och så kan vi ha kyckling till"...
Det finns många goda vegetariska recept i kokboken Mera vego av Lisa Bjärbo. Några recept kan du hitta genom att googla på onekligen+veckans vego.

Svar: Haha! Ja då faller det ju lite! Här har jag ju "turen" att ha en man som är HELT efterbliven i köket, så han äter det som jag lagar eller så blir det peanut butter sandwich om han måste göra något själv - så vill jag laga helvegetariskt så blir det också helvegetariskt.
& tack för tipset, det ska jag absolut checka!
Ida

2015-04-29 @ 09:49:38
URL: http://livetpavastkusten.wordpress.com
Postat av: Jo

Jag brukar göra en spenat occ fetaost paj med coktailtomater som är supergod. Kan ta med receptet, och lite andra som jag tycker om =)

Svar: Åh vad gott det låter - ja tack, ta gärna med receptet på det & annat du gillar. Känner att jag behöver lite matinspiration!
Ida

2015-04-29 @ 10:57:12
Postat av: Sara

Jag försöker också detta med vegetariskt någon gång i veckan, dock stretar övriga familjen emot å det förskräckligaste. Men skam den som ger sig... ;) Jag vill tipsa om en matblogg www.matrepubliken.se som jag tycker är oerhört inspirerande!

Svar: Nu vet jag inte om det är du som står för matlagningen, men om det är det så känner jag lite att det faktiskt är upp till dig att bestämma vad ni ska äta. Kanske att det inte stretas emot så mycket om de måste laga alternativ mat själva?
& tack för tipset - älskar nya bloggar & det här verkar ju perfekt för att få lite mer vegetarisk inspiration!
Ida

2015-04-30 @ 16:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0