Coffee pudding...

Det fanns en tid i våra liv då Paul & jag kunde vara något grymt effektiva... I nuläget känns det dock som om det var hemskt länge sen det var så. Istället kommer jag på mig själv med att bli glad för varenda pyttig grej som vi lyckas bocka av från vår to do lista. Idag var det med andra ord en JÄTTE BRA dag - för vi kom iväg till The Beer Store med all vår pant, Paul lyckades hinna till tippen med en massa trädgårdsavfall, vi fick tvätt tvättad & torkad, Paul installerade en regnvattentunna, vi tog en timmes promenad & jag lyckades få ihop både god middag & efterrätt!
Låt mig presentera något hemskt trevligt - kaffepudding! Ni vet ju hur jag är med att slänga mat, well... Paul kokar alltid två stora koppar kaffe & dricker sen alltid bara en. Sen står kaffet i kannan tills nästa gång han kommer på att han vill ha en kopp & då åker allt i diskhon &... ja men det stör mig att vi kokar allt detta kaffe till ingen nytta! Enter coffee pudding. Väldigt enkelt att göra & väldigt gott (ja, jag åt också - jag känner att jag behöver lite mer kalorier nu när jag ammar). För fyra portioner:
 
Blanda 0.5 dl socker, 4 tsk mjöl & en nypa salt i en kastrull. Häll ner 4.5 dl starkt kaffe & vispa ihop. Hetta upp tills blandningen är tjock & bubblig. Minska värmen & koka i 2 minuter under omrörning. Knäck två ägg & separera gulan från vitan, rör snabbt ner lite av kaffeblandningen i gulorna & tippa sedan tillbaka äggblandningen i kastrullen. Hetta upp igen & låt koka under omrörning i ytterligare 2 minuter. Slå av plattan & rör ner 1 tsk vaniljextrakt. Låt svalna helt. Vispa sedan upp 1.25 dl vispgrädde & vänd ner grädden i kaffesmeten. Sen är det bara att gå loss med garneringen - jag valde att vispa lite extragrädde som jag klickade över & så toppade jag med frysta blåbär & chokladmynta från trädgården. Myntan var helt perfekt till, måste komma på mer användningsområden för den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0