Kaffesump i trädgården...

I trädgården ute i stugan kan det hänt att vi öste på med kommersiella näringsämnen, men här i Guelph (staden som mycket väl kan vara den mest grönavågiga platsen i Kanada) känns det feeel. Så när Paul velat spruta allehanda medel över grönsaker & buskar har jag hummat, haaat, skjutit på det & sen gått på vägen "Googla sånt som farmor & farfar gjort i sin trädgård". Typ kaffesump - något som vi alltid slog ut i potatislandet när jag växte upp. Till 100% en sån där sak som vi bara gjorde, utan att jag hade en aning om varför - tills jag Googlade & fick lära mig att:
 
“the carbon to nitrogen ratio of coffee grounds can be as low as 11:1, an ideal ratio for plant and soil nutrition. With nitrogen levels like that, pure coffee grounds make an excellent side-dressing for leafy greens and hungry fruiting veg, like tomatoes and squash"
 
& check - plötsligt har vi ett ypperligt användningsområde för all brun gegga som Pauls perkulator producerar!
Den inre hippien applåderar över detta nyfunna/återfunna användingsområde & spanar redan efter nya saker som jag kan arbeta in i tomatlådorna för största möjliga avkastning utan att för den skull behöva släpa hem en massa plastdunkar.
 
Annars idag då - jo vi fick hembesök av City of Guelphs fria trädgårdsprogram. I en timme gick det runt en tjej & pratade med oss om vår trädgård & vad vi kan göra med den för att den ska bli en riktigt optimal liten oas. Servicen på den alltså... Nu är ogräsdragande första åtgärden på vår långa åtgärdslista. Kanske inte tidernas överraskning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0