Baptism dress and godbyes...

Idag var det en känslosam dag - farmors allra sista här i Kanada. Morgonen började med ihållande regn, vilket kändes rätt passande för dagen. Men vi gjorde det bästa av våra sista timmar ihop. När solen dök upp i en kvart eller så fick vi till & med till en liten photo shoot. Vi lyckades nämligen helt glömma bort att fota Tors dop (jag vet, vi suger) så vi drog helt enkelt på honom dopklänningen igen & tog ett par kort med honom i farmors armar så att vi i alla fall har något att visa när han blir äldre!
Klänningen är samma som jag döptes i & skaparen är ingen mindre än farmor själv. Hon är den mest fenomenala stickare jag vet!
De här två... åh vad jag älskar dem!
Vi avslutade farmors kanadabesök med en omgång frozen yoghurt innan bilen rullade ut till Pearson & vi var tvugna att vinka iväg henne. Nu har jag en brinnande önskan... att kanadas immigrationsverk ska godkänna min ansökan om permanent uppehållstillstånd så att vi snart kan åka & hälsa på hemma hos världens bästa farmor!

Kommentarer
Postat av: Alex

vilka fina bilder. Snyggt matchat med farmors kavaj och tors kläningsband ;) och verkligen imponerande vacker klänning! Även om jag inte är speciellt religös så önskar jag ändå att jag hade fått ha ett dop för Bellan där hon hade min dop klänning...

Svar: Väldigt viktigt att matcha klänningsband! Jag råkade kanske ha på mig en klänning i just den färgen på själva dopdagen. :)
Känns så fint att Tor fick ha på sig klänningen som farmor gjort & att hon fick vara med & se det.

Hur gick det förresten med ert dop - det var nu i maj eller hur?
Ida

2015-06-09 @ 08:53:32
URL: http://www.swedeoncrete.blogtspot.com
Postat av: Alex

Min favoritfärg dessutom ;) Snyggt :D

Nej det är nu 28 juni. Skitnervös. Känns riktigt jobbigt faktiskt.

Svar: Min med! Eller, alla nyanser av blått fungerar väl för mig... :)
Oj då - för att du är rädd för Bellas reaktion under själva dopet då?
Ida

2015-06-10 @ 12:03:16
URL: http://www.swedeoncrete.blogtspot.com
Postat av: Alex

Det ordooxa dopet är liksom lite mer "brutalt" när hela barnet ska doppas i vattnet och sådär. Och bellan är livrädd för män hon inte känner och blir väldigt blyg bland okända överlag och nu ska hon stå i centrum medan massa folk stirrar och tar kort (och skrattar. Att bli skrattad åt är också vääldigt obehadligt). Sen ska en stor hårig man hon aldrig träffat ta henne (naken) och bada henne och sen överlämna henne till hennes gudfar som smörjer på olja och hur det är.

Känner att allt bara kommer vara PANIK för henne och jag kommer stå bredvid och inte få "rädda" henne. fy fan vd jag har ångest över hela grejen och gråter över det typ hela tiden. Bara längtar tills allt är över.

Svar: Usch då, jag hade hoppats på att det inte skulle bli lika jobbigt för henne nu när hon är lite äldre & det går att kommunicera med henne. Fast det är klart, det är nog i princip omöjligt att förklara för en 2-åring allt det som kommer att hända. Det skulle finnas en liten bilderbok som visar hur det går till, som en saga, så att det kanske inte blir fullt lika mycket av en chock!
Går det att öva oljebiten innan så att den kanske känns lite tryggare mitt i allt det andra som händer?

Kram!
Ida

2015-06-14 @ 16:05:51
URL: http://www.swedeoncrete.blogtspot.com
Postat av: Alex

Tror inte alls de är mycket lättare nu tyvärr. Även om jag är ganska säker på att hon förstår vad som kommer hända när jag förklarar. Men det där med att hon är så rädd bland okända är väl de största, och där hjälper det ju inte med förberedelser av annat slag än att hon skulle lära känna alla innan...

Och nu att jag måste låga okända hålla, och bada henne. Ser bara framför mig hur jag får bända loss henne från mig medan hon ropar efter mig och gråter. Fy fan får helt ont i kroppen.

Försöker se till att hon träffar sin gudfar så mycket som möjligt nu innan. Har iaf gått från att gråta så snart hon ser honom till att kunna prata och busa när han är med. Men aldrig att hon vågat gå fram till honom självmant.

Har sagt att ok nu har jag gått med på det här och får göra de bästa jag kan av det. men för ev framtida barn så ska dom döpas innan 3månaders ålder ELLER när dom är gamla nog att själva be om att få bli döpta.

Bara längtar tills allt är över!

Svar: Fy vad jobbigt - jag håller tummarna för att det ska gå så bra som det bara kan gå när dagen väl kommer. Hoppas att det i alla fall hjälper lite att grannpojken ska döpas samtidigt!
Ida

2015-06-15 @ 23:09:10
URL: http://www.swedeoncrete.blogtspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0