Blomkålssoppa & örtbullar...

Det tog ju bara 9 månader, men nu känns det som om vi hittat receptet för att återfå något av vår gamla funktionalitet - gå & lägga sig i tid! Igårkväll var alla i säng vid 22.30 & hela dagen idag har känts så otroligt produktiv att jag liksom inte vet vad! Vi började tex morgonen med att komma i tid (!!!) till vårt parkmöte med vår flykting-grupp. Tillbringade en timme med att prata igenom våra nästa steg & det känns verkligen som om vi kommer frammåt, så skönt! Väl hemma drog Paul & Tor iväg till järnaffären medan jag målade om trappen (visar bilder i ett separat inlägg), bakade & lagade soppa till lunch. Bästa blomkålssoppan jag någonsin ätit (tog dock vanlig lök & hälften grädde/hälften mjölk):
Bröden har jag ju länkat till tidigare, men jag tänker att jag skriver ut receptet här så att jag har det i fall att länken slutar fungera någon gång i framtiden - för det här receptet får inte gå förlorat!
 
Så, superenkelt! Häll ett paket torrjäst i en matberedare, tillsätt 6.5 dl mjöl, 1 tsk salt & 1 tsk socker. Häll på 3 dl 40 gradigt vatten & slutligen 2 msk olivolja. Blanda ihop & låt jäsa i 45 minuter. Under tiden rörde jag ihop lite Philadelphiaost tillsammans med hackad basilika från trädgården. Sen kavlade jag ut degen till en rektangel, bredde över oströran, vek på mitten & skar till smalla remsor som jag snodde ihop till 16 små bullar. Lät alltihop jäsa ytterligare 45 minuter, penslade med uppvispat ägg, strösslade med solroskärnor, havssalt & peppar & bakade slutligen alltihop i 10 minuter på 225C. BÄSTA sopptillbehöret någonsin!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0