Japanese beetles...

Vår trädgård har inte sett klok ut på sista tiden, helt uppgrävd, & även om planen är att ta bort en stor del av gräsmattan har jag ändå gått & funderat lite. Hur dementa ekorrar har vi liksom? MEN - idag lärde jag mig lite nytt. För det första så är det inte ekorrar utan trastar & anledningen till att de tokattackerar vår gräsmatta är att vi har "lawn grubs". Vilket är larver från en skalbagge som heter Japanese beetles & även om dessa är väldigt vackra små insekter så är de BAD NEWS. Det är i princip lättare att lista vad de inte äter än vad de äter... Så nu är vi på krigsstigen. Paul har hyrt en jättestor jordfräs till veckan & nu är planen att fräsa larverna till hackmat (för fåglarna då). Det känns bra att ha en plan, samtidigt känns det lite som om jag ständigt stöter på uppförsbackar enbart för att jag inte växt upp här i Kanada. Var ju inte som om något lärde oss om hur man bekämpar japanska skalbaggar i skolan direkt... Men jaja, det är väl bara att lägga det till listan över lokala hemskheter att bekämpa. Vilket påminner mig, måste hålla utkik efter förra årets generalfiende nummer ett - deadly nightshade. Jag menar, seriöst... ett litet rött (tydligen gott också!) bär & du dör?! Ytterst barnovänligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0