Hibiscus tea!

Okay, så jag måste alldeles uppenbarligen skriva mer om kombucha eftersom det inte verkar vara något ni håller på med än! Ska bara mixtra lite mer med mitt recept & så återkommer jag i ämnet. Men tills dess kan ni läsa mer här & så här skriver Cecilia Blankens om det. Så jag tänker så här - om folk i LA sörplar kombucha så är det bara en tidsfråga tills det dyker upp på Söder...
 
Men fram tills jag fått fram en godare variant på kombucha så måste jag tipsa om något annat som verkligen är jättegott att dricka - hibiscus te! Dricker det som iste & det är så läskande - en räddning den här sommaren! Viktigt är dock att köpa det i "ren" form utan några tillsatta smaker. Jag köpte det som tepåsar först, älskade det, & sen köpte jag det i bulk med tillsatt tranbärssmak & då var det så äckligt att jag fick hälla allt i vasken. Smakade parfym - blä. Nä, bara hibiscus är det som gäller. Idag kom Paul hem med en stor påse hibiscuskapslar - så det ska jag testa i nästa sats.
Jag dricker det när jag är törstig men även till maten. Tycker lätt att tex juice kan vara för stark i kombination med mat & ta över hela upplevelsen, men det här är bara ett rakt igenom trevligt komplement.
Får ni tag på hibiscuste så är det superenkelt att göra. Bara koka upp 14dl med 0.8dl socker & lös 6 tepåsar i blandningen. Låt dra minst en timme & förbered sedan en tillbringare av något slag med isbitar, lite extra vatten (beroende på hur starkt man vill ha det - jag brukar hälla i kanske 2dl) samt lite citronjuice. Häll ner teet & ställ in i kylskåpet tills det är iskallt. Det går att dricka varmt också men det är så mycket bättre i isform. Som sagt, en räddning den här alkol & läskfria sommaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0