Project waste reduction - 1...

Jag har kommit fram till att vi kastar alldeles för mycket skräp & har därför beslutat att familjen numera är på "sop-bantning". Vissa saker kommer vi ju inte ifrån, det blir en hel del blöjor (testade ju tygblöjor, men Tor blev OLYCKLIG med stort O & skrek så att det hördes till månen så det projektet sket sig) men jag tänker att det finns andra områden som vi kan bättra oss på. Först ut, stör ihjäl mig på hur mycket gladpack jag använder. Jag inser ju att det fanns en tid då folk klarade sig alldeles utmärkt utan gladpack, men för mig har det blivit närmast en drog - varenda liten rest måste gladpackas in! Så när jag bestämde mig för att minska ner på konsumptionen kändes det lite som en omöjlig uppgift... men, nu har jag kommit på följande knep:
 
1) Vi sitter på ett gäng sånna här glas skålar, fungerar utmärkt för rester
2) För något år sen fick jag ett gäng ark abeego - bara att värma upp vaxet med händerna, forma efter skålen & så är det nästan som gladpack fast du kan diska upp det & använda gång på gång. Måste använda mer!
3) & så kanske det lättaste knepet av alla (som jag skämdes lite för att jag inte kommit på tidigare): lägg ett fat över skålen
 
Det har blivit betydligt bättre, men jag är fortfarande inte redo att kasta ut gladpacken alldeles. Så har ni fler tips på gladpacksbantning så är de väldigt välkomna!
 
 

Kommentarer
Postat av: Jo

Vet att ni inte använder plastpåsar så mycket men om/när ni har så återanvänd dem istället för att lägga gladpack runt. Tex brödpåsar.

Svar: Vi försöker att inte använda plastpåsar så mycket... Men hjälp så ofta vi ändå glömmer bort att ta med oss påsar till affären, DET måste vi bli bättre på!
Ida

2016-02-18 @ 08:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0